Friday, November 23, 2012

Ikat dan Celup.


Bagi peminat tegar biskut manis OREO, pasti tak lupa tag-line iklannya 'buka-jilat-celup'. Tapi post saya hari ini bukan berkaitan lansung dengan iklan biskut bukan kegemaran saya itu. Langsung tiada kaitan. 

Maka, apa dia 'ikat dan celup?'. Serius, pertama kali diperkenalkan dengan ikat dan celup, saya....eh bukan saya sahaja, malah kawan saya turut naik bersemangat. Rasanya hampir sebulan juga saya dan rakan-rakan alpa dan leka dengan penangan ikat dan celup ini. 

Setiap pagi datang sekolah, setiap kali habis waktu mengajar dan setiap kali ada masa terluang kami membuang menghabiskan masa dan berebut-rebut menghasilkan karya kreatif. Berlumba-lumba membentuk corak-corak pelik dengan gabungan warna seharmoni.

Pastinya tidak lari dari perkataan bangga diri. Sengaja mengusik rakan dan tak bermaksud apa-apa pun. Sekadar menwujudkan suasana akrab dan harmoni. Jauh sekali iri hati.

Ikat dan Celup.
Teknik paling mudah menghasilkan batik. Sebenarnya banyak cara menghasilkan batik antaranya yang saya diterangkan oleh pakar-pakar guru seni, yang biasa dan sangat femes digunakan teknik catan. Pada baju sutera yang selalunya harganya mahal-mahal, tentunya asli dari tangan yang kreatif. (memang tak mampu la makcik :P)


Disini, saya tunjukkan beberapa gambar teknik ikat dan celup secara ringkas. Memang sangat mudah dan sebab itu jugalah gambar-gambar yang disertakan juga sangat sedikit. Teknik ini tidak memerlukan anda atau sesiapa pun untuk pecah kepala nak mereka-bentuk. Tiada peraturan khas pun nak buat batik menggunakan teknik ini. 

1 : Warna
Warna batik boleh dibeli dikedai alat tulis tertentu sahaja. Kalau ikut, yang membekalkan serbuk batik dari syarikat alat tulis Rainbow. Kedai paling femes saya rasa masa belajar di UTM. Best giler masuk kedai Rainbow sebab banyak sangat alat tulis dari yang cute-mute kepada yang besar-kedabak.



2 : Ikat
Inilah dia, teknik pertama iaitu ikat. Perkara paling penting nak mengikat-ikat tentulah tali ataupun boleh mnggunakan getah tempe. Ikatlah sesuka hati nak macam mana pun. Ada yang ikat menggunakan batu. Ada yang ikat menggunakan pensel, penyepit dan sebagainya. Gambar yang saya upload hanya  menggunakan lidi sate sahaja yang dibelit-belit.


Lepas membelit dan mengikat, seterusnya bolehlah kita mulakan mewarna kain. Sebenarnya mewarnakan tak perlu berus bagai macam yang ditunjukkan. hanya celup kain kedalam warna sahaja. Tapi untuk hasil yang lebih kemas, sebab itulah berus sangat diperlukan. Eh? lupa nak bagitau jenis kain yang boleh dibuat batik. Untuk suka-suki memahirkan diri bergiat kreatif dan inovatif seperti saya. cehhh!! Bolehlah mula dengan kain belacu sebabnya....murah. Dan jangan pula beli kain ini kat kedai kain Euromoda ke Gulatis ke Nagoya ke...sah-sah memang tak jumpa. Sepertimana warnanya boleh didapati di Rainbow. Eh? promote Rainbow pulak..ada dapat komisyen ke apa? haha :P

Selesai sahaja mewarna-warna. Ikut je kata hati nak mewarna bagaimana dan apa kombinasi warna yang cantik. Sebab hasil yang kita perolehi bukan boleh terus nampak sejam dua. Sebabnya...kena tunggu semalaman, ataupun kalau sangat rajin atau tak sabar menunggu bolehlah jemur ditengah panas. ^^

Seterusnya, apabila ikatan kain telah kering(pastikan sepenuhnya). Buka ikatan tali dan buka lipatan kain yang telah diwarnakan semalam. Cakkkk...ba.....apa hasilnya? Kalau anda mempunyai imaginasi yang tinggi, maka hasilnya tentulah cantik molek seperti amna yang saya hasilkan. cehhhh!!!perasan sangat



Untuk membuang kusut masai kain selepas proses ikat, warna dan jemur bolehlah seterika sedikit. Nampak lawa kan coraknya...hihi ~~



Mungkin juga anda boleh hasilkan corak sebegini. Kalau semakin rajin, tone warna akan nampak lebih cantik jika anda ikat secara sekata.


Walaubagaimanapun, selamat mencuba. Semua cara, teknik dan pandangan saya diatas hanyalah pendapat peribadi melalui perkongsian pendapat dengan rakan dan pemerhatian saya sahaja. Tiada merujuk bahan ilmiah. 



Sekian.

May Allah Bless u.

^^

**************************



No comments: