Monday, November 12, 2012

Resepi Puding Roti Karamel


Sila percaya semua. Ini memang bukan post yang salah. Resepi pertama saya ingin kongsikan bersama. Bila tengok blog-blog orang lain, seronok je mereka berkongsi pasal resepi masak-masak...maka saya pun sukacita nak kongsi resepi yang pernah saya buat dan kebetulan ada gambar.


Dan khas dari dapur fresh-fresh lagi, malam ini saya baru sahaja menyudahkan resepi Puding Roti Karamel. Sebelum ini pernah mencuba sekali puding roti, cuma tiada karamel dibawah je. Malah secara gigih saya 'google' resepi tersebut, malang sekalilah memang tak best lansung puding tu. Terusnya hanya menjadi hidangan ayam-ayam kesayangan Abah saya je. Nasib baik Abah tak marah. Kalau tidakkkkkk....sedekahkan je telinga nak dengar ceramah 'membazir'.


Bahan-bahan:

Bahan A :
2 sudu gula
2 sudu air

Bahan B :
5/6 keping roti (gunting kepad 4-6 bahagian)
1 biji telur
2 sudu gula
1 sudu tepung jagung
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan air
Soda bikarbonat
Secubit garam


Langkah-langkah :

Bahan A. Gula dipanaskan diatas kuali. Api kecil. Letakkan air dan kacau sehingga semuanya sebati dan berwarna keperangan. Macam gambar dibawah. 


Kemudian,  tuang larutan keperangan ini didalam loyang yang dirasakan sesuai. Larutan ini agak pekat dan sila cepat-cepat tuang dan pastikan lapisan tersebut rasa yea.

Alamak....serius saya tak sangka gambar yang dibawah adalah terbalik. Tapilah abaikan, asalkan mesej asal tersampai. Teruskan ke bahan B. Pukul telur bersama gula macam gamba terbalik dibawah sehingga gula larut/gebu. Ini tak kesah sangat, sebab kita buat puding bukan kek nak gebu-gebu telur tu. Asalkan gula telah larut, itu dah cukup ok. Sebab itulah saya hanya menggunakan garfu sahaja memulu telur tadi...hehe ^_^ Malas nak mencuci mesin-mesin kuih ni...lalalala~

Masukkan susu cair, air, soda bikarbonat, garam dan jangan dilupa tepung jagung. Kacaulah semua bahan ini sehinggalah nampak rata dan sebati yea.



Lepas sebati adunan bahan B tadi, jangan malu-malu nak masukkan kedalam roti yang sedia digunting. Saya tak gunting, saya carik-carik roti menjadik kecil. Mana-mana pun boleh, tiada masalah. Rendam-rendam adunan bahan B dengan roti.



Kemudian, jangan pula nak segan-segan tuang adunan roti dan bahan B kedalam loyang yang telah tersedia gula hangus tadi. Nampak tak kesan retak pada gula hangus saya tu. Gula hangus tu dah memekat betul dalam loyang. Bila kena air sejuk terus retak. Tapi jangan risau, tidak memberi kesan pun pada puding anda. 



Kemudian, sebagai hiasan bolehlah decorate dengan kismis. Nampak cantik tak? Oh...sebelum dikukus, lupa pula mahu memesan panaskan air rebusan kukusan anda yea. Bila dah mendidih, barulah masukkan loyang seperti gamba dibawah. Kukus selama 30-40 minit yea.



Lupa pula nak ambik gambar selepas siap dikukus. Memang terbimbang sangat sebab roti naik sangat-sangat. Dalam hati terdetik-detik, jadik ke tak puding aku ni...lalalala~

Jangan risau lagi, memang itulah hasilnya...tunggu dan biarkan sejuk. Lepas sejuk bolehlah terbalikkan ke atas pinggan atau apa juga alas yang sesuai. Cantik tak? Teruja menjadi puding saya kali ini.



Taraaaaaa!!!! Siap untuk dimakan. Saiz sangat kecil kan. Sesuai la untuk dimakan seorang atau berdua. Adik laki dengan Mak baru sahaja menghabiskan separuh. Kejap je dah habis. Tak sangka betul. Kejap lagi kalau Abah bangun malam karang, memang confirm la habis. 



Kebetulan sahaja berniat nak meningkatkan resepi masak-masak saya. Sebenarnya, masa Raya Haji lepas ada buat Puding Roti, memang tak menjadi macam saya cerita diatas. Nak tau sebab apa? Sebab pemberi resepi tidak beritahu pun kena letak tepung jagung. Kalau takda tepung memang la tekstur puding lembik semacam je. Tapi kali ini menjadi disebabkan resepi buku yang tak sia-sia saya beli. Buku apa? Nanti saya kongsikan...jom makan malam...lalalala~


p/s : Tips yang baik untuk roti yang tak sempat dihabiskan dan dah sampai tarikh 'expired'. Elakkan pembaziran.


*************************************


No comments: