Saturday, November 24, 2012

Gulung dan Goreng


Salah satu tabiat saya dari zaman belajar dimatrikulasi sampailah sekarang, apabila membeli ROTI memang akan mengambil yang paling BESAR. Sebabnya, suka bandingkan harga roti yang kecil dan besar. Beza harga yang sangat ketara dan rasa rugi kalau beli yang kecil. Padahal..bila dah mula dekat dengan tarikh luput, rasa bersalah menyelubungi diri. Nasib baiklah sekarang setiap minggu atau dua minggu balik kampung, maka...roti yang dah nak 'expired' dapat juga diselamatkan.

Bagi sesiapa yang mengalami masalah yang sama dengan saya. Mengalami kebosanan menelan roti tawar atau roti cecah milo atau roti bakar atau dan sebagainya (apa jenis ayat ni ek :P). Bolehlah mengaplikasikan resepi kedua dari saya yang menggunakan bahan utamanya ROTI.

Jangan risau jikalau roti anda telah sampai tarikh luputnya atau telah terlepas. Roti anda masih bermakna sebelum mata anda dapat mengenalpasti wujudnya microorganisma. Mata anda. Bukan menggunakan microscope yea. InsyaAllah, belum pernah saya mengalami sakit perut makan resepi roti tamat tempoh. ^^

Sebelum ini, pernah kongsikan Resepi Puding Roti Berkaramel. Rujuk sini.

Resepi kali ini sangat la mudah. Hanya roti dan sardin kecil. Mula-mula hancurkan sardin. Tumis bawang dan lada dan masukkan sardin hancur. Ala-kadar sahaja, asalkan ada naik bau-bau wangi sardin. Kira dah ok la tu. :P

Sementara tunggu sardin sejuk. Ambil roti dan giling roti menggunakan gelas/cawan menjadi nipis sedikit  dan sekata seperti gambar dibawah ini yea.



Kemudian, ambil sedikit sardin yang telah disejukkan dan ratakan diatas roti sedia digiling tadi. Letakkan sardin sebahagian dari roti sahaja dan tak perlu tebal sangat isi sardin.


Selepas itu, bolehlah kita 'rolll....'  gulungkan roti semampat mungkin supaya gulungan roti menjadi comel-molek seperti yang saya buat ini. :D Pastikan gulungan roti betul-betul mampat supaya tak pecah apabila digoreng. Lekatkan hujung roti menggunakan bancuhan tepung (macam buat popiah).


Tarraaa...... ^^ Selesai sudah gulungan roti saya. Untuk hasil yang lebih baik, bolehlah simpan sebentar roti didalam peti ais. Untuk apa? Entah...saya tak pasti..tapi senang digoreng :P


Masa untuk mengoreng... :D Pecahkan sebiji telur dan taburkan sedikit garam, kemudian...kacau sehingga sebati. Golek-golekkan roti gulung sardin yang telah disejukkan, kemudian masukkan ke dalam kuali yang telahpun panas minyaknya. Sama sahaja cara menggoreng roti dengan menggoreng pisang ke, tempe ke...apa2 pun la.... Asalkan nampak keperang-perangan, bolehlah mula diangkat roti tadi.


Ini roti yang telah selamat dimandikan minyak panas. Amacam?


Untuk hiasan, bolehlah potong-pontong seperti sushi. Yes! Sushi Malaysia... :D


Rasanya? Tentulah sedap..ekekeeee :P Ini kes masuk bakul angakat sendiri. Tak mengapa, sebab saya ringgan sedikit dari orang tu...... >,<




Selamat Mencuba

May Allah Bless u

^_^


****************************


1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.