Wednesday, November 28, 2012

Batik Biskut Marie.


Teringat zaman-zaman sekolah menengah, kalau terasa dan teringin sangat nak makan Kek Batik, memang akan beli. Tempat paling sedap Kek Batik waktu zaman sekolah kat sebelah jambatan kayu kat Rengit, masa Pasar Jumaat (sejak awal tahun 2012, pasar tukar hari Ahad pulak...kenapa? rahsia :P orang Rengit je tau). 

Kalau masa bulan Ramadhan, senang nak cari sebab ada dua tiga tempat jual Kek Batik. Macam-macam versi yang ada. Tapi paling penting masa nak beli, tanya dahulu berapa harga. Seringit dapat tiga ke..dua ringgit dapat empat ke... Sebab pernah terbeli, seketul RM 2. Mahal betul!!! (mungkin dia buat pakai serbuk koko mahal tu) -.~

Dan, mak pulak tak akan buat Kek Batik semata-mata saya sorang je yang makan. Tapi yang menjadi musykil dan ajaib bila saya beli je, kejap je makhluk-makhluk asing menghabiskan....betul ke saya sorang yang makan? Takpe...saya lancarkan eksperimen peribadi...hihi ;)

Kek Batik ini pun bukanlah sesusah mana. Paling senang. Tak perlu nak pukul telur dengan gula sampai gebu, lepas tu buat magik terbalikkan mangkuk adunan pun tak jatuh. Tak payah langsung. 

Bahan-bahan yang diperlukan, separuh butter, 1 cawan Milo, 2 sudu besar serbuk koko, 1 cawan susu cair, 1 cawan susu pekat dan secubit garam. Sebagai tambahan saya saja-saja je...ternampak oat Mak saya sejak bulan puasa yang lepas. Saya ambik secawan, masukkan semua dalam kuali. Macam gambar dibawah. Buka api kecil, biarkan butter mencair. 


Sementara tunggu butter mencair, elokkan kita sediakan bekas untuk letakkan Kek Batik. Saya guna bekas plastik sahaja. Sapukan butter semua. Oh ya, letakkan plastik minyak sebagai alas, mudah nak keluarkan untuk dipotong. 

Sambil-sambil menyapu butter, jeling-jeling juga apa jadi dalam kuali. Silap-silap hangus....hihi :P. Kacau-kacau isi kuali sampai sebati macam gambar dibawah. 

Jangan dilupakan, bahan utama Biskut Marie (sepeket-350g). Biskut pun kena dipecah-pecahkan dua sebelum dimasukkan ke dalam kuali. Ok.


Tunggu sehingga adunan memekat sedikit. Entah, saya pun agak-agak nak tentukan memekat. Lupa nak bagi tahu. Saya cuma belajar melalui Pakcik Google je...hihi :P Mungkin nampak seperti ade letusan gunung berapi kecil-kecil dipermukaan...so, boleh padamkan api dan masukkan Biskut Marie.. :D

Gaul semua biskut sampailah sebati dengan pekatan coklat. Pastikan semua biskut dapat coklat secara saksama. Selepas itu, masukkan dalam bekas plastik. Mampatkan sehabis boleh biskut-biskut ke dalam bekas plastik macam yang saya buat dalam gambar di bawah.


Kemudian, jangan gatal-gatal nak terus makan pula yea....(kalau saya, kena sorokkan dulu sebab ada incredible hulk cuit pakai sudu pulak :P...terus tak lawa tau...) Lepas dah sejuk, boleh masukkan dalam peti ais...dua jam minimum bolehlah mula dipotong..oh yeaaah!!! :)

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*


Taraaaa...!!! Hasilnya, tak menghampakan kan...kan kan... :P


Macam mana? Senang kan. Main-main masak pun boleh jadik kek sudah. Tak pandai masak bukan lagi alasan yea.... :P

*

*

*

May Allah Bless U

Take Care

^_^



3 comments:

Unknown said...

nak order boleh?

Unknown said...

hewhewhew.. :D
nak raseeee :D

FindingSpectrumAcademy said...

hmmmm~~..sedapnyer~.. (*n_n*)