Tuesday, October 07, 2014

Imbasan kenangan 2013.


Assalamualaikum.

Selamat Hari Raya Aidil-Adha.

Hari ini muncul pula kekuatan untuk menaip kenangan ataupun pengalaman yang telah dilalui sepanjang tahun 2013. Tujuan menaip? Untuk pembacaan sendiri supaya tidak lupa. Selain itu, untuk panduan jika membawa kebaikkan kepada mereka yang mencarinya dalam laman maya.


Kelantan TRIP : Tahun Baru Cina
Bermula dengan angan-angan. Proses perancangan yang berlaku dihujung waktu. Kerana nak dapatkan persetujuan Mak dan Abah. Memang semua adik beradik sedia maklum yang Abah tak mungkin akan meninggalkan segala 'belaan' dalam satu tempoh yang lama. Akhirnya bersetuju untuk mengikuti jalan-jalan ke Kelantan.

Memandu bersendirian dengan mengikuti secara dekat kereta famili angah. Kemudian penempahan rumah tumpangan yang kurang memuaskan, tapi masih boleh didiami selama 4 malam. Hampir semua tempat membeli-belah di pelusuk Kelantan sudah kami redah. Dalam keadaan cuaca yang gerimis dan mendung kami selamat mengikuti trip selama 5 hari.

Keseluruhannya, semua bahagian daerah Kelantan mudah dicari. Jalannya dan papan tanda senang nak faham. Kalau dapat pergi lagi mungkin bukanlah dimusim cuti sekolah. Sebab? Kelantan sesak sangat!

Ada beberapa cerita telah dikongsikan di sini. TRIP 1. TRIP 2. TRIP 3. TRIP 4. TRIP 5.


PRU-13 : 3 Mei
Bersedia menjadi Ketua Tempat Mengundi (KTM) untuk saluran ke 3 dari 6 saluran di pusat pengundian SMK Permas Jaya merupakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Sehingga hari ini masih lagi bagaikan mimpi dapat berhadapan dengan komuniti yang berbeza pahaman politik. Apatah lagi berhadapan dengan ejen parti yang dilantik. Darah sentiasa berderau. Waktu bersenggang dan nak melepak juga belum dapat meredakan hati yang sentiasa berdebar-debar. Manalah tahu ada kemungkinan diluar jangkaan kita.

Dengan adanya pengalaman ini, rasanya mahu menjadi KTM untuk PRU akan datang. Masih berpeluang lagikah?

Ramai tak percaya saya adalah KTM. Tapi polis penggiring, ejen parti dan pengundi panggil saya PUAN. Mereka menghormati saya walaupun saya kecil orangnya. Heh.


Saya kurang pasti adakah pengalaman dan kenangan PRU-13 sudah ditulis dalam blog atau tidak. Tapi hanya jumpa ceritanya disini. PRU-13.


Lawatan Sekolah : Mei-Jun
Memasukki tahun ketiga mengikuti rombongan Persatuan Sains dan Matematik. Bagaimanapun fasa tahun ini berubah pula. Tiada lagi memasukki Sunway Laggoon. Bertukarkan kepada Ice-skating di Sunway Piramid. Pertama kali. Wow.


Rombongan kali ini memang banyak tempat dilawati. Bermula KLCC dengan Sunway Piramid. Kemudian esoknya ke tempat paling wajib untuk dilawati iaitu Genting Highland. Balik esoknya bergerak ke Pusat Sains Negara.



Merisik : 4 November.
Alhamdulillah. Selamat  dirisik pada tanggal 4 November 2914 bersamaan 1 Muharram 1434 H. Memang belum pernah ditulis tentang peristiwa penting ini dimana-mana. Bukan bermaksud tidak menghargai momen indah ini, tapi ada banyak perkara yang harus dijaga sehingga tarikh kami rasmi dengan akad nikah. Kecenderungan peristiwa ini dirahsiakan. banyak baiknya. Maka teruslah disimpan sehinggalah saya bocorkan saat ini.

Gambar? Entah ada disimpan atau memang tiada? Biarlah rahsia kot. Heh.



Dipinang : 25 Disember.
Sepertimana peristiwa merisik, begitulah juga bertunang. Kecenderungan dirahsiakan banyak baiknya, maka teruslah tersimpan secara rahsia. Gambar pun hanya dipaparkan pada posting tarikh nikah kami.


Majlis memang biasa sahaja. Atas permintaan saya yang tak mahu ada timbul unsur pembaziran. Seringkas mungkin seperti majlis merisik sebenarnya saya fikirkan. Sebab tak mahu menyusahkan kedua belah pihak. Tiada pelamin. Hantaran hanya barangan dan manisan yang biasa-biasa juga.

Saya tak minta dari famili yang berlebihan. Cuma saya minta dipercepatkan majlis rasmi sahaja.


Pindah : Dis
Mungkin inilah dikatakan rezeki kalau dah tertulis untuk kita, insyaAllah tak kemana. Rezeki nak kahwin agaknya. Saya dapat pindah bersama-sama kawan baik serumah saya sejak awal mengajar. Sebenarnya juga tidak berperancangan untuk pindah. Ada sebab saya diberikan kekuatan untuk mengisi eg-tukar.

1. Rezeki.
Ayat seorang rakan : " intan, ko mohonlah pindah, mana tau rezeki aku dan baby aku nak pindah ni...sebenarnya ada kat ko...kita kan selalu buat benda yang sama...ko mohonlah pindah"

Memang rezeki kita saling berkait. Kami sama-sama dapat pindah tanpa membuat rayuan jika nak dibandingkan orang lain. Siapa kata yang belum kahwin tak mungkin dapat pindah? Rezeki masing-masing kan.

2. Famili
Nyai baru sahaja meninggal bulan 4 yang lepas. Bertambah kritikal dengan masalah dalaman famili sebelah mak pula. Saya perlu ada di kampung untuk menangkis fitnah mak. Mak tak bersuara, biarlah saya bersuara. Mak adalah syurga saya. Saya perlu pertahankan syurga saya.

3. Kengkangan Kerja.
Ya. Saya sudah bosan dengan SMK Permas Jaya. Rencam. Suatu tatabahasa baru yang saya belajar dari senoir bagaimana mengelak kerja. Saya seronok bekerja. Seronok bekerja rupanya menjadi duri dalam hati mereka yang berkira-kira bekerja.

Bekerja lebih sedikit, tapi berkokok riuh sekampung. Duit gaji yang kita terima itu bukan semua milik kita, tidak takutkah nanti kalau Allah persoalkan di akhirat nanti? Biar kerja lebih dengan gaji yang biasa-biasa. Bukan kerja biasa-biasa untuk dapat gaji lebih.



4. Ubah angin.
Memang kengkangan kerja menyebabkan saya hendak berubah angin. Lagipun masa mohon eg-tukar, saya belum ada mana-mana komitmen. Belum dirisik dan belum bertunang.

Apabila saya bertanyakan perancangan masa depan ayatnya telah berubah dari "takyah la pindah, nanti kejap je lagi dah nak pindah" kepada "terpulanglah, kalau ada baiknya..pindahlah"

Masa itu, saya fikirkan memang saya perlu banyak bersabar lagi.



ALHAMDULILLAH.
Alhamdulillah. Memasukki tahun 2014 berbagai lagi kenangan dan pengalaman baru. Semua memasukki diari hidup bagaikan peluru berpandu. Mungkin ini sahaja yang dapat saya kongsikan. Mungkin sesetengahnya sudah saya lupai secara sengaja ataupun tidak.

Masa berlalu dengan pantas. Saya akui, pengalaman mengajar kita menjadi lebih matang dan menjadi lebih rasional dalam mengambil dan melakukan sesuatu keputusan.

Saya juga masih percaya. Andai kita berniat nekad untuk menjadi lebih baik, Allah akan hantar orang yang baik-baik untuk bersama-sama kita.

Saya juga memahami konsep banyak kita memberi, insyaAllah banyaklah Allah akan gantikan dengan yang lebih baik. Allah sentiasa bersama kita.



Semoga kita semua sentiasa dibawah keberkatan dan keredhaan Allah.

May Allah bless us.

Amin.



1 comment:

Unknown said...

eh nikah kn masuk gak dalam rentetan 2013 kn kn? xd pnnn :p

*kekangan bukan kengkangan