Thursday, October 09, 2014

Kalaulah kita TAHU bersyukur.


Alhamdulillah.

Hari ini seorang pakar motivasi Raja Shamri b Raja Husin datang ke sekolah. Jujur, saya tidak kenal beliau dan tidak pernah melihatnya. Tapi paparan layar tidak menipu yang beliau pernah keluar di televisyen.

Kisah hidupnya sangat menyentuh hati. Boleh saya yakin 100% yang berada di dalam dewan baik pelajar dan baik guru ada mengalirkan air mata mendengarnya.

Drama arahan Erma Fatima dan Rashid Sibir pun tidak mampu membuat kita tersangat tersentuh dan mengalirkan air mata jika drama tidak diiringi dengan latar muzik yang bersesuaian. Tanpa muzik, hanya cerita dari mulutnya telah membuatkan semua hati meruntun.

Raja Shamri adalah insan terpilih. Allah tahu dia mampu menanggung beban sebegini hebat. Tiada insan lain sekuatnya. Tiada keluarga lain yang mampu tabah seperti keluarganya.

Bergelar OKU sejak kecil dan dilahirkan dalam sebuah keluarga kurang kemampuan membuatnya bermotivasi tinggi bagi mengubah nasib diri dan keluarganya.

Tips kejayaan beliau sama ada cemerlang dalam peperiksaan ataupun kerjaya, dunia dan akhirat kena seiring. Kesimpulan yang saya boleh buat :
1. Hormat orang lain. Jangan biadap. Walau dengan sesiapa, yang tua dan juga yang muda.
2. Rajin membantu. Banyak memberi, makin banyaklah yang menerima.
3. Rajin solat dan mengaji. Solat Dhuha untuk jemput rezeki.
4. Gembirakan hati orang lain untuk lebih gembira.
5. Bersyukur dengan apa Allah beri.

Bahagian kelima yang paling berat, sebab kita ada sikap tamak. Apa yang ada tidak disyukuri. Yang tak dapat asyik diminta-minta.

Kalaulah kita tahu bersyukur.

Kalaulah kita tahu bersyukur. 



No comments: