Tuesday, October 28, 2014

Tips menabung.


Assalamualaikum.

Hai semua. Ok malam ini saya seperti mahu berkongsi cara atau pun tips menyimpan duit yang boleh diamalkan. 


1. Gaji terus simpan.
Ada dua cara penyimpanan melalui duit gaji. Pertama telah bersetuju membuat pemotongan gaji dengan bank atau yang kedua membuat simpanan sendiri dalam akaun bank tertentu sebelum merancang perbelanjaan bulanan.

Langkah pertama adalah yang terbaik bagi mereka yang memang belum mampu menyisihkan duit gaji yang diterimanya.

Selepas penyimpanan, dengan senang hati boleh mengagihkan duit gaji masing-masing mengikut keutamaan. 

2. Tabung.
Mudah nampak.
Sediakan tabung untuk menyimpan. Letakkan tabung ditempat yang mudah dilihat dan berdekatan. Contohnya kalau dibilik, depan cermin sebab kita selalu selfie dengan cermin kan..hihi

Motivasi.
Kadang kita perlukan motivasi untuk rajin menabung. Belilah tabung yang cantik dan menarik untuk memulakan tabungan. Tapi elakkan beli tabung yang terlampau besar, sebab motivasi menurun sebab tengok tabung banyak kosong. Kecil cepat penuh..hihi

Jenis duit.
Pilih jenis duit yang hendak disimpan. Contohnya anda kurang suka duit syiling, sebab berat untuk dibawa. Maka, sisihkan duit syiling setiap kali anda dapat.

Sisih mengikut warna.
Ada tips saya dapati menyisih duit mengikut warna. Contohnya duit kertas RM 20 agak jarang ditemui. Maka, apabila kita dapat duit berwarna jingga terus kita sisihkan. Namun, kalau jarang sangat dapat RM 20 cepat-cepatlah tukar ke warna lain. Jenuh pulak nak penuh tabung nanti, terbantut usaha murni nanti...huhu

Lebihan belanja.
Maksud lebihan duit adalah duit yang telah kita gunakan untuk berbelanja dan ada baki. Baki tersebut mungkin RM 1.30 atau RM 3.60. Jadi jangan segan-segan memasukkan baki ke dalam tabung. 

3. Sorok.
Kelakar juga sebenarnya teknik menyorok. Mudah sahaja. Kita simpan atau sorok duit dimana-mana tempat. Mungkin dalam tempat simpanan kad pengenalan. Mungkin bawah bantal, mungkin poket seluar, mungkin dimana-mana sahaja. Hasilnya? Anda tentu terkejut selepas beberapa lama, tiba-tiba semasa mencari barang lain, terseluk sana sini, anda terjumpa duit. Masa itu mesti terfikir-fikir...eh duit siapa? Konon........hahaha. Ataupun boleh juga pura-pura terkejut selepas tahu duit sendiri dan anda jerit kuat-kuat. Mesti ramai yang akan mengaku tuan punya duit itu nanti...hihi



Ini antara cara saya memulakan tabungan. Semua cara diatas masih dipraktikkan. Kalau ditanya cara mana satu paling bagus untuk dicontohi. Secara jujurnya cara pertama pemotongan terus dari duit gaji yang terbaik. Sebab tangan tidak akan gatal-gatal dan kepala tak mungkin boleh memanipulasikan duit gaji anda lagi.

Bagaimanapun teknik penabungan juga antara yang terbaik. Sepanjang pengalaman sebelum ini saya pernah menyimpan syiling sehingga RM 200 dalam masa setahun. 

Tapi sejak jarang menggunakan tol, dan kalau menggunakan tol pun sudah banyak menggunakan TnG, jadi pengumpulan duit syiling semakin berkurang. Saya mula bertukar menyimpan not berwarna biru dan kemudian beralih kepada warna hijau pula. Alhamdulillah, Raya Aidilfitri yang lepas saya berjaya mengumpul lebih RM 400. Boleh buat duit raya untuk budak-budak.

Sebenarnya, kekuatan menabung terletak pada diri masing-masing mengikut target dan tujuan. Ada orang meletakkan target menabung hendak membeli sesuatu atau untuk bercuti bersama keluarga. Apa jua tujuan anda semua, yang pasti usaha baik lagi murni ini dapat meningkatkan ekonomi masing-masing dikala negara dalam keruncingan ekonomi.


Mungkin duit tabungan hari ini pembuka jalan untuk memenuhi impian menjadi penternak berjaya...........hahahaha (kita gelakkan dulu).


3 comments:

Unknown said...

kt mana ek sorokkan duit2 tu boleh tau? :P

Unknown said...

Kat bilik je...haha, try la cari.. :P

Jida said...

Best bila menabung dan nampak hasilnya dihujung tahun tapi hati kena tahan la. Jgn suka2 plak nk korek balik.sampai bila pun tak penuh.