Thursday, May 09, 2013

Perjalanan ke Kelantan (Hari 1)

Hi...Assalamualaikum,

Rasa nak gelak pula, lama dah kejadian jalan-jalan ke Kelantan. Tapi masa nak upload nak taip cerita tak kesampaian pula. Entah apa yang sangat sibuk sampai tak sempat. Pening fikir mencari jawapan...*poyo :P

Walaupun lama dan mungkin agak basi untuk ditapi, saya tetap suka hatilah nak menaip ke memuat naik gambar. Sebab blog saya yang punya...hihi. Lagipun senang saya nak ingat balik apa yang berlaku sepanjang tahun 2013. Kalau nak belek gambar, kadang-kadang lupa dah berlaku kejadian-kejadian tertentu.

Perjalanan yang panjang berjalan seperti yang dirancang, cuma ahli keluarga yang ikut yang berubah. Kali terakhir ke Kelantan tahun 2008. Itupun sebab menghantar rombongan pengantin. Ramai-ramai naik bas. Tak seronok la sangat, lagipun banyak dihabiskan dalam bas dengan aktiviti tidur...haha.

Bertolak dari rumah jam 5 pagi. Rancangnya memang 4 pagi, tapi dah faham sangat dengan janji melayu Kak Ngah, padan muka saya lambatkan sejam dia menunggu kat Air Hitam. Along pun dah lama bangun, siap sediakan bekal untuk anak perempuan dia yang semangat sangat nak ikut Mak Ude. Siap telefon 5-6 kali, tapi tak perasan pun. Pandai pula tak dapat telefon Mak Ude, dia cakap sendiri dengan nenek dia nak ikut. Abang-abang dia gigit jari je lah...kereta dah tak muat. Jaga la Aida elok-elok...hihi ^_^





Memang tak membantu pemandu pun budak kecik ni. Sedap tidur sepanjang perjalanan. Siap bawa bantal untuk lelap dalam kereta lagi. Nampak sangat tak mandi masa bertolak. Masih dengan baju tidur.  Masih bau air liur basi...haha :P



Haa...dah bangun. Tengok pemandangan kanan kiri macam sama je kat Johor. Orang kat belakang pun senyap, kalau bercakap pun cakap jawa. Dia pun tak faham. Ditanya lapar ke tak, jawapannya tak. Banyak soalan yang dia bagi tiap kali bangun.

Ainul : dah sampai ke makude?
Saya: belum...
Ainul : jauh lagi ke...
Saya : entah la...ye kut, makude tak tahu...ikut je mak ngah kat depan tu..

Kejap je berjaga, lepas tanya sikit-sikit. Tak pun telefon mak dia, sambung tidur lagi. Gambar kat bawah ni dah petang. Singgah banyak kali sepanjang perjalanan. Sampai kat homestay tengah azan isyak. Hampir 15 jam kan. Lama betul, tapi masa ni belum penat. Tengah teruja selamat memandu Johor-Kelantan selama 15 jam. Banyak berhenti abang ngah kata sebab saya. Kesian saya penat memandu. Eh..orang ok je ni. Cuma tak berpeluang memandu jauh je sebelum ni...hihi ^_^


Teruja kan >,<

bersambung~



May Allah Bless


************************************

No comments: