Friday, October 31, 2014

FROZEN in the house.


Hi, Assalamualaikum.

Awal pagi begini, kalau hari sekolah memang dah tiga jam dalam perjalanan ke Jepun. Tak mungkin akan ada sebarang cerita ditaip waktu-waktu begini..hihi

Baru-baru ini seorang teman sebelah meja berkongsi resepi membuat kuih sejuk beku atau lebih 'femes' dikenali sebagai 'FROZEN FOOD'. Setelah mencari bersama pakcik Google ternyata kebanyakkan rahsia kuih sejuk beku tidak dipaparkan. 

Rata-rata hanya berkongsi teknik yang sama. Ada dua teknik yang serupa digunakan oleh suri rumah tangga @ ibu mithali diluar sana. 

1. Beku terus.
Karipap yang sedia dicetak akan disimpan ke dalam peti ais sekejap, mungkin dalam beberapa minit. Kemudian dikeluarkan untuk terbalikkan karipap tadi dan disejukkan lagi beberapa minit. Selepas beku sepenuhnya, barulah disimpan dalam bekas kedap udara ataupun plastik. Akhirnya boleh simpan dalam peti ais semula.

2. Goreng separuh.
Teknik kedua ini paling banyak dikongsikan. Karipap yang sedia dicetak, digoreng separuh masak. Kemudian setelah sejuk dan minyak telah kering, barulah dibungkus dalam bekas kedap udara ataupun plastik. Seterusnya disimpan dalam peti ais.


Bagaimana dengan teknik yang saya dapati dari rakan sebelah meja?

Memang saya tak jumpa teknik ini apabila bertanya kepada pakcik Google. Penat juga mencari. Tapi tak berpeluh lagi..heh.

Menurut rakan saya, teknik ini diperolehi oleh kakaknya yang telah mengikuti kursus makanan sejuk beku.

Maafkan saya jika teknik ini sebenarnya yang dipraktikkan oleh pengusaha sejuk beku yang selama ini menjadi rahsia peribadi dan teknik ini bukan untuk sebaran ramai. Maafkan saya. Bagi saya ilmu perlu dikongsi, rezeki ada dimana-mana. 

Caranya mudah juga dan saya kira lebih baik sebab lebih sihat. Kemudian karipap boleh disimpan lebih lama. Karipap yang sedia dicetak dikukus sekejap dalam 3 minit dan apabila sejuk, barulah disimpan dalam bekas kedap udara ataupun plastik. Setelah siap boleh disimpan dalam peti ais. Mudah sahaja.

Apabila mahu digunakan, keluarkan peti ais dan terus digoreng tanpa perlu menunggu karipap pada suhu dapur. Mudah macam goreng nugget kan.


Bagaimana? Agaknya laku ke kalau dijual? Tapi rasanya sekadar hobi suka-suka. Mudah ada kuih sejuk beku, kalau ada tetamu senang nak dihidang. 

Sesiapa yang hendak mencuba dipersilakan. Boleh buka pernigaan kuih sejuk beku. Kalau berminat nak tahu lebih lanjut, boleh email nooryan315@gmail.com.

Ok, nak ucap selamat malam ke? :P

2 comments:

Unknown said...

waaahhhh rahsia dah terbongkar!! :D

Unknown said...

eh aritu dato order berapa ribu ek...? hahaha...