Wednesday, July 17, 2013

Sekolah ganti yang penuh spekulasi, tunggu dan lihat bagaimana akan terjadi dan apa yang perlu diatasi.

Hi....Assalamualaikum,  Salam Ramadhan.

Alhamdulillah,  genap sudah seminggu kita menyambut Ramadhan.  Sekejap sahaja masa berlalu kan. 

Tajuk hari ini sengaja dipanjang-panjangkan. Dah nama pun spekulasi, memang kalau ayat panjang dan ada tokok tambah tentu lagi seronok kan. Yee kot...

Isunya di sekolah semalam dan hari ini tentang sekolah ganti. Oleh kerana kelas hari selasa hingga khamis sangat penuh, memang hal sekolah saya malas nak ambil tahu. Yang penting dalam kepala kena masuk kelas, kena jaga waktu dan yang sangat penting kena kerja lebih untuk mengajar apa sepanjang 3 hari tersebut. 

Hari ini, dikelas 5 Gemilang. Seorang pelajar bertanya lagi. Maksudnya ini pertanyaan kali kedua dan pada pertanyaan yang pertama saya berjanji untuk memberi tahu kebenarannya.

Pelajar : cikgu..hari sabtu macam mana...jadi sekolah ganti ka?
Saya : oh ye....saya lupa nak tanya pejabat la...tadi pagi waktu perhimpunan tiada pengumuman ke?

Pelajar tersebut dan rakan-rakannya mengelengkan kepala.

Saya : sebenarnya masa meeting guru minggu lepas, Pk HEM ada bagitahu tentang sekolah ganti. Tapi saya tak pasti sama ada saya salah dengar atau Pk HEM salah bagitahu maklumat. Ok...awak dengar betul2 ayat dia ea....
" sekolah ganti akan diadakan pada dua puluh tujuh nanti " 
Sekarang konfius, sama ada dia sebut 20.7 atau 27. Sebab dua-dua hari sabtu kan.

Pelajar dan rakan tergelak besar. Saya senyum sahaja.

Saya : tunggu esok la...mesti ada pengumuman. Datang sekolah saja....bukan buat apa pun kat rumah kan.
Pelajar : penat la cikgu...nak rehat...ermmmmmmm

Pelajar penat. Cikgu pun penat. Tapi kami menurut perintah sahaja. Kalau melanggar titah kena buat surat tunjuk sebab pula.


Kemudian, sampai sahaja dirumah. Kawan serumah yang bekerja dibawah bumbung yang sama tapi sangat susah nak bertemu apatah lagi bertembung, terus menyampaikan.

Kawan : eh.....sekolah ganti bukan 20.7 atau pun 27.
Saya : Alhamdulillah.....boleh balik jumaat nanti.
Kawan : tak boleh juga.
Saya : dah kenapa...ada LDP ke?
Kawan : tak juga...sekolah ganti tetap ada...tapi pada dua2 tarikh...20.7 dan 27.
Saya : haaaa...? Gulp!!




Tapi sebenarnya untuk tarikh 20.7 dan 27.7 masih belum dipastikan lagi. Ini kerana masih belum ada surat pemberitahuan kepada ibu bapa. Adeh! Dah hari rabu masih belum bergerak surat menyurat. Hasilnya yang pasti kedatangan pasti sangat teruk sabtu nanti. Hipotesis saya InsyaAllah menjadi kali ini...hihi (walaupun tanpa teori kinetik jirim)


Sekolah ganti yang penuh kontroversi juga semakin banyak spekulasi. Sepatutnya di bulan Ramadhan yang mulia begini, pihak pentadbir sepatutnya sensitif dengan keadaan pelajar Islam khususnya. Malah hampir 90% merupakan orang Islam. Guru pun ramai yang Islam. Walaupun pelajar Islam merupakan minoriti disekolah. Apalah salahnya kita berehat dihujung minggu, bagi mengeratkan silahturahim. Bulan Ramadhan kan bulan di mana kita mula meluangkan masa dengan keluarga dengan rakan taulan dan juga dengan Maha Pencipta.


p/s : pergi sekolah menuntut ilmu pun dapat pahala kan...ok, motiasi positif....jangan curi tulang pula yaaaa..

3 comments:

Unknown said...

"...keadaan pelajar Islam khususnya. Malah hampir 90% merupakan orang Islam. Guru pun ramai yang Islam. Walaupun pelajar Islam merupakan minoriti di sekolah."

90% islam..minoriti ke majoriti? perbincangan agak mengelirukan..perlu diperbaiki

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

dua2 minggu sekolah??wahhh!! penat kot bulan puasa...pelajar penat..guru apatahlagi betul x...huhuh...sedih la camni...huwarghhh!!