Wednesday, July 24, 2013

Menjadikan pembentangan menarik.


Hi, Assalamualaikum..

Hari ini sedikit masa diperuntukkan menyelesaikan PBS tingkatan 2. Kali kedua untuk pembentangan. Kebiasaanya pembentangan untuk mendapat Band 6. Lebih tepat nak dapat A gemuk la untuk subjek Sains.


Masa saya sebaya mereka, saya bukanlah seorang yang berani ke hadapan untuk membuat pembentangan apatah lagi. Memang tak akan berlaku. Seboleh mungkin saya elak. Zaman masuk universiti pun sama, kalau bukan betul penting masuk dalah 'carry mark' memang mustahil saya nak berdiri dihadapan..heh




Memandangkan tugas sekarang yang suka dan tak suka memang akan berada disudut hadapan sekali dengan berpasang mata memandang dan meneliti segenap ruang sisi kita. Memang mustahil saya dapat mengelak lagi. 


Bagaimana mempelajari mencari kekuatan berdiri dihadapan seterusnya membentangkan sesuatu perkara dengan baik. Bukan bermaksud saya sudah terbaik. Tapi sekadar tips untuk berdiri lebih baik dari seorang yang sangat pasif dan pemalu macam saya. 

1. Menguasai
Kita dihadapan yang paling berkuasa. Apabila mula bercakap, lihat setiap mata yanh cuba-cuba nak memandang rendah pada kita. Sekadar psikologi, walaupun kita sendiri tidak tahu isi hati mereka semua.

2. Mendalam
Setiap butir perkataan harus jelas kita keluarkan. Pemahaman yang mendalam dalam setiap yang kita bentang atau ajarkan. Keluarkan fakta yang konkrit, supaya mulut kepada mata yang melihat kita terus kaku tak bernyawa..ceh..

3. Senyum dan berlawak
Susah sebenarnya nak berlawak atau mesra dengan mereka dihadapan anda. Kalau terlebih senyum pun tak digalakkan. Ada sisi yang anda perlu kendurkan keadaan tegang anda dengan mata yang melihat anda.

4. Kreativiti
Semua orang kreatif membuat slide power point. Tapi kurang sedikit yang mampu menghasilkan slide yang kreatif dan bermakna. Selalunya memang macam-macam fakta nak dimasukan ke dalam slide pembentangan.

5. Edaran
Ini salah satu cara nak menangkap atau mengelakkan anda dari terus dingurat oleh mata dihadapan anda. Anda dapat kurangkan kenduran dan tekanan berada dihadapab medan perang...hih


Ok, sekian untuk perkongsian ringkas.






4 comments:

Unknown said...

boleh belajar dengan dato..dato byk buat pembentangan projek depan menteri :D

Unknown said...

Dato buat video la....bagi tips..haha

Unknown said...

amboi demand nampak :P

Unknown said...

Belajar dr sifu... :P