Sunday, July 14, 2013

Belum pernah bertuah!!


Hi...Salam Ramadhan, Assalamualaikum...


Kebanyakkan masa yang saya habiskan di facebook ataupun blogspot sibuk membaca info perkongsian yang orang sambung share dari rakan mereka. Kalau saya rasa benda itu patut dikongsikan, saya akan share dalam facebook saya. Kalau biasa-biasa dan kalau ada sedikit kena mengena dengan orang sekeliling sangat, saya share pada paparan facebook kawan atau famili saya. Bimbang pula kalau saya share pada facebook saya, ada orang-orang yang terasa. Susah juga facebook laman sosial...salah berkongsi disalah tafsirkan nanti.


Tapi ada lagi satu yang saya sangat suka laman sosial macam facebook ataupun blogspot. Eh, memanb dua ini sahaja yang saya ada. Suka sangat join mana-mana contest pertandingan.


Banyak pertandingan ada, sebagai contoh minta kita kongsikan kepada rakan tentang produk mereka. Ada pula yang memang pertandingan meminta menjawab soalan. Yang sangat bertuah apabila tak masuk mana-mana pertandingan, hanya mencari orang ke 100 ribu yang 'like' page mereka. Memang rezeki betullah.


Sebagai contoh, pertandingan page yang saya telah print screen macam dibawah. Setiap minggu akan ada pemenang kalaau share produk mereka. Tapi bagaimana pemilihan memang saya tak tahu dan diberitahu. Kecewa :(




Ini pun lagi satu. LIKE page mereka sudah. SHARE pun sudah. Letak syarat supaya share diletakkan dalam kondisi PUBLIC. Tapi kemenangan dipilih secara rawak. Mana boleh letak secara rawak, sepatutnya mereka perlu lihat siapa paling ramai dapat kongsikan page mereka. Walaupun saya memang tak termasuk yang paling ramai berkongsi. Perkataan RAWAK memang untuk yang bernasib baik atau erti kata lain bertuah. Kecewa :(




Biasanya yang saya lihat, semua yang sibuk buat contest share and like memang pada page cendawan baru tumbuh. Mereka nak kita kongsikan page mereka supaya cepat tersebar dikalangan pengguna facebook. 

Niat murni mereka memang saya hargai sangat. Tapi janganlah letak like and share sebagai pertandingan. Cukuplah hanya war-warkan hadiah misteri untuk yang bertuah yang dapat menyebarkan page mereka kepada rakan taulan. Hadiah misteri ok.


Sebenarnya benda like and share dah lama. Sejak zaman saya mula membuka blog. Cuma masa itu takda button 'like', cuma share dan ceritakan blog mereka, nanti akan dapat hadiah.


Awal-awal suka juga nak masuk mana-mana sharing ni. Lama kelamaan saya perasan yang banyak hadiah hanya diberikan kepada Blogger yang sangat rajin mengupdate, ada nama dan glamour dikalangan kawan-kawan mereka. Maka, hadiah diberi kepada rakan sendiri. Tak best dah...kecewa :(


Memang saya belum ditakdirkan bertuah lagi. Memang bukan rezeki saya lagi. Menang kalah adat kan. Tak semua yang kita inginkan kita dapat. Bersyukur dengan apa yang ada. Allah maha Pengasih dan Penyayang kan. InsyaAllah...



2 comments:

Unknown said...

Mesti dah tuka empon bru.. :)

Unknown said...

ada kene mengena dgn Hang Tuah tak?