Wednesday, July 10, 2013

Bukan sekadar berlapar dahaga.

Hai, Assalamualaikum....

Salam 1 Ramadhan semua. Jam 4 menghampiri 5 petang. Lebih kurang 2 jam lebih akan berbuka puasa. Ramailah yang sudah berstatus isteri, ibu dan emak, umi pun ada, memulakan langkah bersilat di dapur. Memastikan dapur terus berasap dengan menu pilihan..hihi. Yang tak berkaitan, tengoklah tahap kerajinan, atau mungkin sudah menjelma kedai makan dan menunpilihan di Bazar Ramadhan kan..


Walaubagaimanapun, perlu diingatkan yang puasa bukan setakat memikirkan menu berbuka dan bersahur. Bukan juga memeningkan kepala dengan persiapan nak berhari raya. 


Puasa dalam semua segi. Makan dan minum tentulah diharamkan diwaktu siang. Solat jangan lupa. Mata pun jaga selalu. Hati dan kepala jangan fikir perkara tak elok. Kerja jangan mengular. Mulut dan telinga dikawal, sama ada masuk dannkeluar benda tak elok. JAGA TINGKAH-LAKU. Hanya kita sendiri yang kawal diri kita sendiri.


Jangan salahkan orang lain. Jangan ikut orang laij. Dan yang paling penting, jangan salahkan takdir. Memang Allah yang menentukan.  Tapi Allah tak mengubah nasib kita sebagaimana kita usaha nak mengubahnya




Matlamat saya Ramadhan kali ini. Nak kurangkan tengok blog pakcik beautifulnara. Kadang saya tak pasti sama ada suka baca gosip atau gaya penulisan pakcik nara ni.... Hihi.....apa pun memang kena kurangkan. InsyaAllah. 



p/s : putih-putih melati, merah-merah delima...baik-baik jaga diri, semoga segala amalan Allah terima.... :)


No comments: