Wednesday, May 08, 2013

Hanya orang yang mengerti akan lebih memahami.


Hi, Assalamualaikum.

Banyak sangat masa terluang selepas PRU-13 kan. Banyak masa boleh merayau-rayau kat laman sesawang entah mana-mana. Terjumpa keratan akhbar dibawah. Boleh klik kat gambar untuk melihat tumbesaran yang sihat..hihi ^_^




Saya tak terfikir pun akan ada aduan yang masuk surat khabar begini. Maklumlah semua orang sekian faham kononnya kerja cikgu sangat mudah dan banyak rehat. Kalau kita pung-pang-pung-pang, orang luar tetap cakap cikgu kerja mudah, balik cepat dan gaji besar. Walaupun aduan macam mana pun, saya rasa tetap macam itu juga. Takda apa-apa perubahan pun akan berlaku. 

Tapi bagi saya, yang paling teruk dikerah bertugas. Tentulah cikgu yang belum berkahwin dan cikgu yang tinggal secara bermastautin tetap di sekitar sekolah. Memang kalau ada aktiviti hujung minggu atau cuti sekolah, memang akan ada tugas yang menanti. Selalu saya terfikirkan, apakah cikgu yang belum berkahwin dianggap tidak mempunyai keluarga seperti orang yang sudah berkahwin? Cikgu yang belum kahwin pun ada mak ayah, bukannya yatim piatu yea. Redha.


Kerja cikgu ini mulia, jangan kita beratkan dengan perkara remeh-temeh. Ikhlas penting untuk mana-mana pekerjaan. Takda rasanya kerja yang mudah dan gajinya berganda-ganda besar. Semua kerja susah, takda yang senang. Tapi kalau memang ada yang senang, bagi tau la kita yea, kongsi-kongsilah ilmu yang ada. Hanya orang yang mengerti akan lebih memahami tugas guru.

Yang paling mudah nak pujuk hati sendiri, kita redha lagi sekali. Kita merancang, Allah juga merancang. Tapi perancangan Allag sentiasa yang terbaik buat kita. Jaga diri, semoga Allah merahmati. Amin.



1 comment:

Unknown said...

hanya jauhari mengenal manikam.. saya sudah tau sebabnya ermmmm
jangan stress ye, senyum je :)