Sunday, May 26, 2013

Penyakit tidak sedar diri (Bahagian 1)



Hi, Assalamualaikum.. ;)

Selamat bercuti sekolah, selamat Hari Wesak yang menyambut Jumaat lepas. Selamat berehat dihujung minggu. Mungkin tempat-tempat tertentu sedang mengalami panas terik dan mungkin juga sedang dilanda hujan lebat. Jaga diri dan keselamatan di dalam dan di luar rumah. Ok ^_^

Semasa menaip kali ini, saya sebenarnya telah lama memikirkan perkara ini. Kekadang terfikir mungkin belum sesuai dan layak untuk dikongsikan. Tapi semakin lama, takut pula rasa tertekan apabila setiap hari dikelilinggi insan hipokrit dan sentiasa mencari alasan. 

Mekanisme membela diri mungkin menjadi semakin biasa apabila kita berasa selamat sepanjang menipu orang lain dan menegakkan benang yang basah. Mungkin kita terlupa, kita menipu INSAN lain, tapi bagaimana dengan ALLAH Yang Maha Melihat dan Mendengar.




Banyak keadaan kita berasa diri kita betul dan tidak bersalah. Manakala orang lain adalah tidak betul dan bersalah. Sukar sekali nak mengakui bahawa diri kita juga penyumbang kepada tindakan orang lain yang tidak betul dan menyebabkan dia melakukan kesalahan. Jika difikirkan dalam keadaan yang tenang dan ikhlas kita akan dapat melihat dimana terletaknya diri kita sebenarnya. Selalunya keegoaan banyak memusnahkan diri kita dan orang lain.

Penyakit tidak sedar diri bukan sahaja melanda kita dan orang lain. Berlaku kepada semua manusia dari dahulu hinggalah sekarang. Bahaya penyakit tidak menyedari kesalahan sendiri, sebaliknya menunding jari melihat dan menilai kesalahan orang lain.

Sama-sama kita fikirkan penyakit tidak sedar diri ini. Semoga bermanfaat kepada saya dan semua yang membaca. 


1 comment:

Unknown said...

ustazah intan :)