Friday, May 03, 2013

Cuti hari buruh pun bekerja...

Hi semua, Assalamualaikum w.b.t

Sepatutnya nak meng'update' blog tarikh 1 Mei. Tapi terpaksa ditangguhkan, sempat memuat naik gambar sahaja. Oleh kerana gambar sudah sedia ada, gigihkan malam ini untuk menyiapkan menaip beberapa ayat laa...hihi

Cuti hari buruh sepatutnya bersenang-lenang di rumah. Tapi, terpaksa dan terpaksa membawa kerja sekolah ke kampung juga. Sebab? Inilah masalahnya kalau ada sesetengah individu cuba nak hasilkan yang terbaik, tapi kurang efektif dan profesional...haha *propa~ Kesannya, tentulah orang-orang yang bekerja dibawah individu tersebut.

Isunya begini, penggubalan soalan pertengahan tahun untuk soalan ICT telah berlangsung 2 hari di PPD. Proses yang merupakan pengalam terlama dan paling melecehkan (sebab pengalaman mengubal soalan fizik lebih mudah dan efisyen sebelum ni..cewah). Apa yang melamakan, hari pertama pembahagian soalan dan buat sehingga siap, maksudnya sampai ke jam 5 petang. Apa yang melecehkan, hari kedua merupakan proses menerima atau menolak soalan. Kalau soalan kena tolak, kenalah buat soalan baru waktu itu juga. Tapi biasalah kengkangan masa dan stress la nak siapkan hari yang sama kan. Maka, dilonggarkan untuk hantar melalui emel sebelum jam 12 malam. Ok, fine.

Saya fikir selesai 2 hari yang menganggu proses P&P. Boleh menghela nafas lega. Tapi tiga hari sebelum peperiksaan, saya dikejutkan dengan berita soalan ICT tak sampai ke sekolah. Memang pelik dan ajaib sungguh. Sedangkan soalan fizik yang digubal selepas 2 hari menggubal soalan ICT selamat tiba sudah. (soalan fizik tahun ni digubal oleh JU daerah...bagus kan?) 

Saya terus menelefon individu yang agak-agak berkaitan. Ditolak ke sana ke sini oleh beberapa individu, akhirnya jumpa ke insan yang mengedarkan soalan. Soalan pertama saya tanya kepada beliau; "kenapa soalan tak dihantar melalui PPD cikgu? Kan kurang 'proper' hantar melalui emel ke cikgu sekolah terus.." Jawapan cikgu tersebut; "Maaflah...memang tak sempat nak hantar ke PPD, lagipun exam dah dekat kan..." 

Alasan? Dia mesti fikir saya tak tahu proses hantar soalan ke PPD. Sedangkan fizik sempat dihantar, tak kan la ICT tak sempat kan. Malas nak bercakap panjang(sebab dah tau cikgu tu menipu saya, geram dengan orang yang suka menipu), minta terus emel ke saya. 

Makanya, soalan sempat hantar fotokopi pagi selasa. Masalah kat sekolah pula, PA lambat siapkan. Suka dan suka juga, kenalah bawa balik ke kampung kan. Taraaaaa......berhelai-helai nak susun pulak tu...huhu





Alhamdulillah...selamat siap juga. Kerugian tak sempat nak tengok cete 'Hanibal'...huhu, pastu tetido sudah. 



Hilangkan tekanan hari-hari semalam, kita buat kek batik...haha. Cantik tak corak kek kali ini nak dibandingkan yang dulu punya Batik Biskut Marie. Tapi rasanya macam kurang sedap sikit, mungkin kurang lemak manis susu. Sebab pakai air kosong secawan, sebelum ini pakai secawan susu cair. Apa pun selamat dihabiskan oleh anak murid pagi khamis...hihi ^,^



Ok, cukuplah sampai sini. Penat hari ini kemas kelas untuk PRU-13. Sampai ke malam menyusun dan melabel. Esok ada taklimat pula. Tata. May Allah Bless. 




2 comments:

Unknown said...

ooo patutla ada yang 'berangin' masa tu.. ermmmm

Unknown said...

apa yang berangin ni? tapi kat jepun memang selalu berangin pun kat sini..banyak bunga sakura berguguran..haha