Sunday, October 20, 2013

KUKUP : Ke Penghujung Benua Asia.


Assalamualaikum.

Hi, selamat malam. Hujan gerimis malam ini. Esok pagi baru gerak ke sekolah. Esok pagi baru fikir hal sekolah. Tapi ini pun sedikit cerita hal sekolah...hahaha, mungkin dah boring baca semua hal sekolah. Nasiblah labu, ada mungkin 33 tahun lagi nak menghadap cerita sekolah..hihi

Selepas bergerak balik dari homestay di Kukup. Kami semua bergerak ke Tanjung Piai. Tanjung Piai adalah penghujung benua asia. Semua pelajar teruja nak bergerak ke sana. Tapi air pasang dah naik pula, saya bantutkan sahaja niat sebab taknak berbasah-basah. Tambahan saya sudah pun menapak ke dataran penghujung benua asia. Biarlah budak-budak mencipta rekod masing-masing.




Sebelum masuk ke kaunter ini. Perlulah beli tiket di kaunter pintu masuk. Ramai juga saya lihat tak tahu kaunter depan untuk beli tiket. Maka, terpaksalah patah balik ke kaunter hadapan beli tiket. Patutnya letaklah papan tanda besar. 




Batu besar tempat paling banyak tumpuan. Ramailah beratur mengambil gambar. Cuaca pun sangat panas masa ini. Satu perkara yang saya agak kecewa dengan perkhidmatan Tanjung Piai. Pekerja wanita sangatlah sombong dan tidak mesra dengan pelanggan. Saya dan kawan berminat dan bertanya tentang baju tshirt yang digantung. Jawapan yang diberikan berbunyi begini.

"Harga ada ditulis kat baju tu"
"Design sama semua"

Wahhhh.....memanglah saya nampak harga dan design baju. Dengan tak sedikit pun turunkan baju tersebut untuk ditunjukkan kepada kami. Oklah....



Sepanjang perjalanan sebelum sampai ke dataran tanjung piai, penhujung benua asia. Semua pengunjung perlu berjalan sejauh 653 m ke arah pantai. Dalam perjalanan nanti nampak lagi pokok bakau dan beberapa keta, dan siput berongan. 



Sebagai ingatan kepada semua pengunjung,  jangan buang sampah merata. Sebab? Banyak monyet dan lotong disana. Silap hari bulan mungkin anda menjadi mangsa mereka. Jangan bawa makanan. Berhati-hati semua.

Sebelum balik. Boleh dapatkan sijil pengunjung anda seelah menjejakkan kaki ke penghujung benua asia. Rm 5 sahaja.

Selamat bercuti. Jaga diri semua.

Wassalam.


3 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

nak pegi gak la..boleh tengok kalo ada monyet pakai baju buang sampah kt situ :D

Unknown said...

Monyet pakai topi pun ada...