Wednesday, August 13, 2014

Misi BOM udang disebalik batu.


Hi...hi semua, Assalammualaikum. 

Selamat Hari Raya,  MAAF ZAHIR BATIN.

Seperti yang dirancang dan dijanjikan. Hari ini misi seterusnya membuat bom (sila baca sebagai cucur). Setiap waktu terluang, asyik berfikir bahan apa yang diperlukan lagi dalam bom nanti. Rasanya udang besar tak perlu, beli udang baru yang kecil sedikit. Takut pula tak cukup..maklumlah, selalunya berkaitan dengan menu udang cepat habisnya.

Kurangkan merepek yang bukan-bukan. Kita terus tengok apa bahan yang diperlukan. Oh yea, untuk pembetulan yang bom udang tak perlu pun telur sebenarnya. Tapi saya gunakan juga telur untuk lebih sedap dan adunan jadi gebu.

Sebelum itu juga. Seperti biasa dimanakah inspirasi resepi saya jumpa? Bukan lagi buku resepi emak, saya gunakan khidmat pakcik google yang baik hati. Tekan sahaja kata kunci 'cucur udang' berlambak akan jumpa. Saya rujuk blog ini sahaja - Dapur Tanpa Sempadan.


Bom Udang disebalik batu

Bahan-bahan
Tepung gandum
Yis segera (mauripan)
Udang
Lobak
Daun bawang
Daun saderi
Daun kucai
Taugeh
Lada merah
Bawang merah
Telur ayam

Bahan-bahan untuk sos
Lada merah
Bawang putih


Cara membuatnya
1. Siapkan bahan semua, udang dibersihkan dan lap guna tisu untuk kurangkan air. Sayur dipotong semua macam dalam gambar atau ikut suka hati.
2. Kemudian campur tepung, garam, gula dan yis. Ukuran ikut suka hati masing-masing. Gaul rata.
3. Pecahkan telur. Gaul rata dan sebati.
4. Masukkan air dan agak-agak sahaja, jangan terlampau lembik atau keras. Macam adunan buat jemput-jemput biasa...hihi, macam bom pisang semalam. Boleh tengok gambar dibawah.
5. Masukkan bahan selebihnya dan gaul rata.


6. Lupa nak bagitahu, saya bagi sedikit serbuk kunyit. Entah nak bagi warna kuning sedikit kot..hihi
7. Gaul sebati seperti dibawah. Biarkan sekejap tunggu yis berkerja dengan efisien.


8. Ok sekarang dah naik. Gaul lagi sebelum goreng. Seperti saya bagitahu semalam, supaya bila masuk kuali panas bom akan naik lagi cantik dan minyak tak masuk.


Tadaaaaa.....wah, best tak? ;)


Eh lupa nak bagitahu cara buat sosnya. Kisar guna blender lada merah dan bawang putih. Masak sehingga pekat, masukkan sos cili maggi, cuka jalen dan kicap jalen. Garam dan gula jangan lupa. Semua ukuran ikut suka lidah...hihi



Alhamdulillah,  selamat dibedil oleh mulut anak buah yang kebetulan balik. Siap plan boleh dijual dengan harga sebiji seringgit sebab besar sangat saiznya...hahaha


p/s : ekkk....dato tak jeles ke...hikhik

1 comment:

Unknown said...

sedapppnyee nak sikitt bleh x :D