Saturday, December 14, 2013

Kentang Putar KFC.


Assalamualaikum. 

Hi semua. Genap seminggu tak menaip. Buku yang dibaca pun tak habis lagi sebenarnya. Kali ini nak kongsi resepi. Percubaan baru dari saya membuat kentang putar seperti yang dijual oleh KFC. 

Kalau gunakan pakcik google saya, mesti berbagai resepi muncul. Kebanyakkan semua sama dan lebih kurang. Ini saya taip bukanlah bermaksud resepi saya yang paling bagus. Sekadar untuk saya gunakan dimasa depan. Resepi kentang putar begini bagus juga dimakan oleh bayi 6 bulan ke atas. Cuma kurangkan penggunaan lada hitam dan lada putih serta perasa tambahan. Bagus juga untuk orang yang malas makan sebab terpaksa kunyah makanan, macam saya..hihi ;)



Bahan-bahan seperti di atas ada kentang, 3 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, butter, susu, kiub ayam dan dalam bekas lada hitam dan putih yang siap dikisar. Tiada dalam gambar,  2 sudu tepung jagung dan 2 cawan air.

Mula-mula kita kupas kentang dan rebus dengan air cukup-cukup paras kentang. Gunakan api kecil dan tutup periuk. Letak secubit garam.

Sementara tunggu kentang, kupas bawang kemudian kisar (tumbuk guna lesung pun boleh). Dua sudu tepung jagung bacuhkan dengan air.

Kentang dah empuk, cucuk guna garfu untuk pastikan kentang semua sudah empuk di masak. Kalau ada air lebihan, buangkan air tersebut. Dalam keadaan kentang panas, lenyekkan kentang semua, masukkan sedikit butter untuk berikan permukaan berkilat pada kentang. Kemudian taburkan serbuk lada hitam dan putih. Kemudian masukkan susu untuk berikan kentang nampak gebu dan lembut. 

Butter,  lada hitam dan putih juga susu terpulang pada masing-masing. Nak sedap letak susu lebih sikit. Kurangkan pedas dengan kurangkan lada hitam dan lada putih. Tapi saya suka susu lebih...hihi, jangan terbanyak sangat nanti jadi berkuah pula kentang putar awak tu...


Kemudian,  untuk kuahnya. Semua bawang yang dikisar ditumis dengan 2 sudu butter (agak-agak je yea..). Kemudian biarkan sampai naik bau dan warnanya keperangan. Sedap bau ni mak saya kata...hihi

Barulah masukkan air dan tepung jagung dan 2 ketul kiub ayam. Biarkan mendidih. Oh ya lupa, api semua gunakan sederhana atau kecil. Senang nak kawal sebab bimbang terhangus...hihi

Sepanjang pemerhatian saya, kentang putar ini sedap sebab ada susu dan butter. Kuahnya pula guna butter dan kiub ayam. Kalau buat kek batik pun saya guna butter dan susu sebab rasanya lebih sedap dan berlemak. Butter dan susu penting sangat. Kiub ayam saya rasa satu cukup, tapi mak saya kata ini ok daaa...mungkin lidah saya kurang suka rasa perasa terlebih. Mak suka, saya pun suka....tunggu Jannah je ni. Ini Resepi Kek Batik.

Ok..taraaaaa...hasilnya....



Rasanya? Mestilah sedap hingga menjilat jari....kurang minyak, nampak macam menu sihat kan...selamat mencuba semua.



1 comment:

Unknown said...

cubaan yg baik..good job!!