Saturday, September 26, 2015

Sebagai ingatan.



Salam Aidil-adha.

Peristiwa ini berlaku raya Aidil-fitri yang lepas. Cuba saya kongsikan untuk raya kali ini. Entah mengapa, mungkin ada peristiwa yang sedikit mengamit pandangan dan perasaan.

Mungkin ada sebahagian dari kita yang mendapat cuti pendek hari raya kali ini. Kebetulan juga cuti dibekukan untuk hari jumaat pula. Hampa. Tak dapat pulang ke kampung. Terpaksa dengan rela hati beraya di perantauan. Jika isteri senasib yang sama, maka makan ketupat lodeh dirumah sendiri.

Inilah masalahnya, jika kita hanya memikirkan balik kampung apabila cuti bersempena. Dapat cuti raya, cuti merdeka, cuti keputeraan sultan atau raja, dan cuti umum. Hanya cuti itu sahaja peruntukkan untuk balik kampung. Maklumlah nenek dan atuk pasti tengok kalendar dan maklum dengan cuti umum sekian.

Entah kenapa susah benar kalau bercuti hujung minggu, luangkan masa balik kampung. Kalau jarak kurang dari 5 jam, rasanya boleh balik setiap bulan. Atau jika lebih 10 jam perjalanan, mungkin 2 atau 3 bulan sekali. Peruntukkan kos balik kampung pada setiap gaji bulanan. Buat tabungan.

Memang kos hidup tinggi. Tapi bagaimana kita menguruskan keperluan dan kemahuan kita dalam perbelanjaan. Bagi saya, gaji besar atau gaji kecil bukan masalahnya. Semakin besar periuk, semakin besarlah keraknya.

Peristiwa ini berlaku semasa saya ke klinik raya yang lepas. Saya duduk menunggu giliran. Datang perempuan tua yang sangat kurus duduk bersebelahan dengan saya. Saya tidak menegur dan hanya melihat tab sendiri. Takut dan bimbang jika orang sebelah demam dan batuk berjangkit jika diajak berbual. Air liur agen penyebaran kan.

Sedang konon khusyuk melihat tab. Saya menjeling perempuan disebelah saya. Ada getaran dibadannya. Agak kuat. Saya terdiam. Lalu saya tutup tab dan simpan dalam beg. Saya keluarkan tisu baru. Untuk saya tutup hidung dan mulut sendiri. Berjaga-jaga.

"Makcik demam teruk ni...."
Saya menyapa. Jujur dan terang.

"Haah nak, dah makan ubat...tapi masih macam ni..."
Dia menoleh saya. Matanya merah dan suaranya bergetar. Nampak agak menakutkan bagi saya. Saya sentuh tangannya. Saya sentuh lengannya.

"Ya Allah cik.....badannya panas sangat. Kuat gigilnya...demam panas ni kan. Cik penat sangat raya ni....tak rehat eaaa...."

"Anak cucu balik...makcik tak boleh nak rehat. Kesian diorg nak makan apa..."

"Kenapa tak terus pergi hospital besar? Kalau cik terus ke sana, mesti masuk air ni...dapat rehat sejam dua...."

"Anak yang bongsu cuti hari ni....dapat hantar klinik. Kalau ke hospital siapa nak jaga"

Sayu ayatnya. Sedih dihati saya. Hatinya mungkin pedih. Saya usap lengannya.

"Kalau tak elok makan ubat, nanti cik mintak dihantar ke hospital yea...jangan buat keje berat cik...rehat je, anak-anak faham cik tak sihat..."

Itulah dia. Emak. Anak-anak balik tetap berusaha berikan yang terbaik. Walaupun tahu badan dah tak secergas dahulu. Kudrat semakin lemah, namun tetap cuba melayan anak cucu sebaiknya. Kenapa kita tidak begini?

Kalau kita balik sekurangnya sebulan sekali, dan secara bergilir mungkin lebih baik. Maka kita dapat pantau keadaan mak dan ayah dikampung. Demam kita hantar ke klinik. Sengal dan sakit badan, hantar berurut pula. Tidaklah raya terkejut dengan keadaan sibuk dan ramai anak cucu.

Entahlah, susah nak bercakap hal berkaitan keluarga. Malas nak mencari salah siapa. Baiknya kita baikki masa kita untuk keluarga. Tak perlu mengharap abang akak dan adik kena begitu dan begini. Kita yang perlu ubah diri kita.

Penting untuk saya.

Sebagai ingatan di hari kemudian.

Semoga Allah redha dan memberkati.

*sempena besday mak*


No comments: