Sunday, September 27, 2015

Menu yang pernah dimasak.



Hari ini rasa nak masukkan semua gambar makanan yang pernah dibuat untuk tahun 2015. Sebahagian gambar yang sempat diambil. Ada juga yang tak tahu letak dimana. Mungkin dalam telefon kecil. 

Tak mengapa, sebelum tab semakin berat dengan menyimpan pelbagai memori. Baik juga diabadikan dalam blog. Sekurangnya saya boleh mengimbau kembali akan datang. Resepi? Tak perlu rasanya, hanya google sahaja. Berderet orang berkongsi resepi.


Ini pecal daun ubi dan ikan caru bakar cecah air asam. Lama tak makan. Sebenarnya rasa sedap makan pecal di rumah ibu mertua. Itu yang mencuba bagi ibu sendiri makan.



Sengaja menayang berketul udang buat tatapan...haha. Mee goreng mamak dengan udang besar. Memang mimpi indah makan udang banyak begini.



Ini mee sup dengan udang juga. Memang hantu udang kot. Heh



Ini semasa musim mangga. Buat jeruk. Walaupun tak makan banyak, entah nafsu nak buat banyak. Lepas buat tak makan, simpan dalam peti. Tapi pelik juga bila dah tiada. Mak buang atau ada bagi kat orang.


Ketam masak lemak cili api. Kebetulan dapat ketam murah. Selalu sekilo mahu cecah rm30. Musim rasanya dapat murah bawah harga rm20. Bolehlah walaupun kecil saiznya.


Pengat keladi. Ini bukam saya buat rasanya. Cuma waktu ini sibuk buat kerja sekolah. Emak sangat baik hati siap hidangkan kepada saya. Terharu.


Donut gebu. Cubaan menggunakan tepung naik sendiri. Memang gebu. Cepat naik dan teksturnya sangat lembut.


Donut sambal dan bom goreng. Gila menguli. Buat lagi resepi pau gebu tapi diolah dengan cara berbeza.


Pengat keladi ceria. Ini air tangan sendiri. Menarik bukan? 


Musim mengentel karipap kembali. Selepas gila membuat karipap frozen. Lama juga tak mengentel karipap. Sudahnya malas macam biasa. 


Bubur kosong. Kurang selera makan. Agak murung. Memgejarkan masa menanda kertas periksa. Sedap juga. Mudah ditelan. Boleh dicuba bagi mereka yang malas mengunyah seperti saya.


Lama juga tak memasak. Seminggu lepas gian nak memasak. Bubur somsom. Memang sedap dimakan petang.

Kalau mood rajin datang melanda, memang rasa nak masak. Tapi memikirkan yang setia makan hanya beberapa mulut sahaja, selalu idea itu hilang. Malas membazir. Kalau nak masak, pastikan esok kena bawa ke sekolah. Kawan sebelah meja pasti tidak menolak. 

Salam maghrib.




No comments: