Saturday, September 19, 2015

Rezeki Allah.


Rezeki sambung belajar,
Rezeki keputusan cemerlang dengan kepujian,
Rezeki kerja awal,
Rezeki gaji besar,
Rezeki sambung belajar lagi,
Rezeki kereta besar,
Rezeki kahwin awal,
Rezeki dapat anak cepat...anak ramai,
Rezeki bercuti dalam dan luar negara,
Rezeki kesihatan baik,
Rezeki macam-macam lagi.....

Semua ini rezeki. Rezeki ini Allah yang anugerahkan. Sebagai tanda kasih sayang Allah. Tapi jangan lupa juga, Allah berikan kemudahan den kesenangan rezeki untuk menguji keimanan hambanya. 

Kita jangan sombong. Jangan sombong dengan Allah. Jangan sombong dan riak dengan orang lain. Jangan bandingkan rezeki kita dapat dengan apa yang orang dapat. Rezeki Allah beri tak sama. Allah berikan rezeki yang bersesuaian dengan kemampuan kita dan keimanan kita.

Sejak akhir-akhir ini, banyak pula yang berkongsikan dan menviralkan kisah peribadi rezeki berkahwin awal, rezeki berniaga online, kisah berhenti kerja menjadi suri rumah dan macam lagi bentuk cerita.

Kahwin.
Siapa manusia kat dunia merancang berkahwin lambat? Jika beliau merancang mungkin ada sebab yang kuat. Tapi bagaimana mereka merancang? Mereka fokus dengan rancangan mereka. Bukan mendedahkan diri mencari pasangan. Mereka mungkin merancang bekerja, menyenangkan ibu ayah dan adik-adik yang masih bersekolah. Mungkin. 

Tak perlulah sibuk viral tentang kehidupan sendiri yang kahwin awal. Memang patut anda berkahwin dari kehulu-hilir berkepit. 

Ada juga yang sibuk berkongsi, perkahwinan sederhana. Menyalahkan keluarga pihak perempuan yang menetapkan hantaran tinggi. Kalau betul ada keluarga yang begini, mungkin sebab utamanya keluarga perempuan hendak memang tak ingin bermenantukan si lelaki. Kalau kail panjang sejengkal, jangan cuba lautan dalam. Kalau dah tahu tak mampu, jangan dipinang perempuan bangsawan...kan?

Banyak lagi isu tentang kahwin. Janganlah berkongsi dan viralkan kisah anda. Bukan semua orang dapat memahami pengajaran dari kisah anda. Bukan semua. Ada segelintir mula mengutuk tindakan ibu bapa. 

Ramai yang menyalahkan ibu bapa. Kisah anda bukan 100% membawa kebaikan. Malah bagi saya banyak keburukan yang muncul.

Berdosa dengan membantah cakap ibu bapa. Mengutuk apatah lagi. Membelakangkan dan menidakkan hak ibu bapa. Kerana mereka kita lahir didunia. Selagi tak meyalahkan syarak, kita wajib patuh. Wajib.

Biarlah kita sakit hati, sedih, meroyan, putus asa dan sebagainya dengan tindakan ibu bapa kita. Ada sebab. Sebabnya? Allah yang menyebabkan semua ini berlaku, ibu bapa hanya asbab sahaja. Jika kita salahkan ibu bapa...maka sebenarnya kita menyalahkan Allah menghalang keinginan kita. 

Nanti ada kelapangan saya kongsikan kisah saya juga. Bagaimana mematuhi ibu bapa mengandakan rezeki kita. InsyaAllah. 


Kita merancang, dan Allah yang menentukan.

Selalu sangat dapat ayat begini kan.

Penting sekali, redha dan tawakal.

Rezeki Allah luas.


*ini pun dikira rezeki*

No comments: