Friday, September 25, 2015

Aidil-adha yang menginsafkan.


Salam Aidil-adha.

Alhamdulillah masih diberikan kesempatan menyambut hari raya Aidil-adha. Cuti yang agak panjang bagi warga sekolah untuk raya kali ini. Kebetulan jatuh pada cuti pertengahan penggal kedua. Untunglah yang bersekolah, juga untunglah cikgu dan cikgi seluruh Malaysia. 

Namun musibah bagi rakyat Malaysia barangkali kerana sedang dilanda jerebu yang agak teruk. Maka, percutian panjang begini lebih baik hanya duduk bertapa di rumah. Mengeratkan silahturrahim. Melakukan aktiviti bersama keluarga dan jangan pula duduk sebumbung tapi masing-masing jauh merayap di alam maya. Adeh!

Saya bercuti seawal cuti sempena Hari Malaysia 16 september yang lepas. Selepas bercuti, aktiviti memang dalam rumah. Keluar sekejap untuk belanja barang dapur teman mak. 

Semasa pergi ke Lembaga Tabung Haji pada khamis lepas, rupanya mak dan abah sempat bertanya kepada pegawai bank tentang giliran untuk pergi haji. InsyaAllah dari tahun 2019 semasa daftar, naik ke 2017. Maksudnya mungkin tahun 2017 yang pasti, atau jika kekosongan pada tahun depan. 

Jika tahun depan rasa belum bersedia, apatah lagi si kecil masih selesa di dalam perut lagi ketika karangan ini ditaip. Mampukah meninggalkan si kecil yang baru hendak genap setahun, misi menyusukan si kecil untuk 2 tahun belum tercapai. Bimbang ketandusan susu dan kerinduan yang pasti melimpah ruah. Namun, jika itu yang ditakdirkan, saya hanya redha...ini jemputan dari Yang Maha Kuasa.

Kemudian, seawal jam 4 petang. Penuh berita kemalangan di laluan jamrah. SubhanAllah...... AllahuAkbar.... Ya Allah...besarnya ujian yang Engkau berikan kepada jemaah haji tahun ini. Saya terkesima. Ajal dan maut semua ketentuanNya.

Memang dalam hidup ini. Kita perlu banyak redha. Banyak bersabar dan banyak bertenang dengan segala kemungkinan. Hidup ini hanya jambatan ke alam kehidupan yang abadi. 

Ya Allah, jangan Engkau bebankan kami dengan beban yang tak mampu kami tanggung. Sesungguhnya Engkau yang Maha Mengetahui.






No comments: