Wednesday, November 26, 2014

TIPS : Elak ditipu peniaga online


Hampir dua minggu yang lepas, kakak saya mengadu barang yang beliau beli secara 'online' masih belum diterima. Semenjak Raya Haji yang lepas katanya. Hampir 3 bulan. Saya terkejut dan bertanya detail jual beli secara hitam putih. Alhamdulillah lengkap. 

Saya syorkan beliau hebahkan dalam group dimana beliau mula mengenali peniaga tersebut. Malangnya beliau malas nak kecoh sebab pernah dimarahi dalam laman 'facebook' penjual tersebut yang mengatakan kakak saya agak mendesak sangat. 

Saya tetap tidak berpuas hati. Mendesak beliau untuk membuat hebahan. Mungkin beliau tak mahu hanya dia seorang sahaja yang kecoh, maka beliau membuat siasatan dengan menghubungi pembeli lain yang berada dalam laman sosial penjual tersebut. Kakak saya dapat kumpulkan tiga orang yang menerima nasib yang sama. Masing-masing mendapat respon yang berbeza kenapa barang yang dibeli belum diterima. Antaranya emak sakit, anak tak sihat dan ada pula kematian. Namun masih tiada langkah seterusnya yang dapat menyekat orang lain dari tertipu.

Perancangan Allah juga yang terbaik rupanya. Seminggu kemudian, muncul perkecohan di laman sosial dalam group facebook berkaitan penjual online tersebut. Bukan seorang dan bukan dua dan bukan tiga. Ramai pembeli dan ramai juga ejen dropship di bawah peniaga tersebut memunculkan diri mendesak pulangan duit selepas menunggu sekian lama. Ada yang menunggu hampir 4 tahun, ada yang tiga bulan. Mahu pengsan saya mengikuti drama panjang 3 hari itu. Akhirnya semua pembeli dan ejen dropship dapat hak masing-masing. Saya beranggapan begitu, kakak saya juga mendapat haknya. Alhamdulillah mungkin khilaf peniaga tersebut yang kurang cekap berniaga.

Ingatkan panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengah hari. Reda seminggu, dua hari yang lepas muncul pula pembeli lain yang tertipu lagi dengan peniaga yang sama. Bingung lagi saya mengikuti drama tersebut. Memang manis ayat peniaga online. Sangat manis, sangat lemah lembut dan baik hati. Susah nak percaya penipuan yang dilakukan. Sebagai seorang peniaga online, seharusnya dia mencatat urusan jual beli yang dilakukan, kemasukan duit dalam akaun dan urusan pengeposan yang hendak dan sudah dilakukan. Semua details seolah-olah hilang seperti rumahnya terbakar. Sehinggakan semua pembeli dan ejen dropship muncul bertubi-tubi macam peminta sedekah.

Saya kurang mahir nak mengulas langkah menjadi peniaga online yang cekap dan sistematik. Baik saya senaraikan langkah menjadi pembeli bijak bagaimana mengenal pasti peniaga online yang bagus agar semua pembeli online yang tegar seperti saya tidak tertipu.

1. Kedai online.
Semua peniaga online mesti ada laman sosial utama untuk mempromosikan barang mereka. Pastikan laman tersebut aktif. Ada jualan terbaru dan masih aktif seperti ada komen pembeli lain yang bertanya dan direspon oleh peniaga. Lebih baik jika ada disertakan testimoni pembeli lain setelah barang diterima. Juga ada medium lain yang boleh dihubungi seperti whatsapp/pm/email. 

2. Google nama peniaga atau kedai online. 
Pastikan tiada feedback negatif mengenai peniaga tersebut. Kalau ada, pastikan tarikhnya bila berlaku. Kalau dah lama sangat, mungkin itu khilaf masa lampaunya. Sekarang mungkin sudah bertambah baik pengurusannya. Namun hati-hati juga...hehe.

3. Mendaftar dengan SSM.
Entahlah bagi saya daftar atau tidak sama sahaja. Nak menipu sekarang sesiapa pun boleh menjadi kebarangkalian. Pakai tudung tapi hisap rokok. Depan kita baik yang amat, belakang kita macam tak percaya hidup-hidup kena tipu rupanya. Wallahuallam.

4. Minta COD.
Kalau kita minta COD, itu dah bukan pembelian secara online. Sebab kita kena keluar untuk ambil barang. Tujuan beli online nak kurangkan masa keluar rumah. Duduk dalam rumah, barang pun sampai. Abang posmen yang tak berapa hensem yang hantarkan. Baik kan.



Ini sahaja yang dapat saya simpulkan. Kebiasaanya saya beli secara online, belum pernah tertipu. Bukan bercakap besar, harap-harap tiada penipuan. Kita pembeli jujur, insyaAllah akan berjumpa peniaga jujur. Kalau terjumpa mungkin sebahagian perkara tersebut berlaku adalah khilaf kita. Mungkin  rezeki tersebut Allah tarik balik, sebab kita lupa bahagian orang lain. Kita lupa diri dengan rezeki Allah bagi.

Sama-sama munasabah diri masing-masing.





2 comments:

Unknown said...

saya budak baik, saya berak dalam jamban

Unknown said...

Hehehehee....baiknyerrrrr