Thursday, November 27, 2014

#Nuffnang...nasibku


Ada orang nak aktif menaip di dalam blog untuk dapatkan duit poket tambahan. Memang betul kalau serius dan ramai pengikut a.k.a followers memang banyaklah dapat point. Point dikumpul boleh jadi duit poket. Saya ada terbaca seorang blogger yang sekarang tak berapa aktif dan pernah menjadi model sambilan sebelum ini, jadi beliau telah pun memperolehi followers tersendiri semasa zaman kerajinan menaip tulisan di dalam blog. Memang ramai dan hasilnya beliau boleh bercuti ke Hong Kong bersama famili dengan duit menulis blog sahaja. Hebat kan. Saya kagum.

Menaip dalam blog pun bukanlah sekadar menaip merapu. Kalau berkaitan dengan hidup peribadi sedikit sebanyak kisahnya memberikan inspirasi kepada orang lain. Selain itu, ada blogger yang rajin memberikan pandangan, komen atau review tentang sesuatu tempat, produk ataupun makanan. Ada juga yang rajin berkongsi resepi makanan. Apa pun boleh ditaip asalkan dapat menarik orang nak baca dan seterusnya memberikan komen. Pencapaian terbaik jika penulisan mereka turut dikongsikan oleh pembaca. Maka semakin ramai yang buka dan baca blog mereka. Point juga bertambah tinggi. Point tinggi duit pun berkepuk-kepuk. Heh.

Selepas itu, bagi nak naikan rating blog, perlulah dikongsikan ke laman sosial lain seperti facebook dan twitter sebagai contoh. 

Saya adalah juga cuba meningkatkan kualiti tulisan saya dalam blog dan seterusnya meningkatkan bilangan pembaca. Tapi entah kenapa semakin banyak difikirkan semakin rasa tak perlu. Saya menulis bukan hendak mendapat pujian atau penghargaan orang. Tulisan ini untuk bacaan saya dikemudian hari. Jika sedikit memberi inspirasi kepada orang, terpulanglah. Semua ini ilmu Allah.

Pagi ini saya cuba-cuba buka akaun #Nuffnang sendiri. Itupun selepas tiga hari lepas mendapat emel dari #Nuffnang. Kandungan emelnya seperti ini. Serius malas nak baca. 


Apabila saya buka akaun #Nuffnang. Seperti sebelum ini mesti terlupa password. Makanya kena la mohon password baru. 


Terkejut juga bila ada nilai RM 0.27. Hahahahaha....nak tergelak pula saya. Entah dari mana datangnya. Alhamdulillah yang mampu saya sebut, untuk tuntut nilainya tak perlulah rasanya. Tak layak.

Bagi saya, untuk sesiapa lepasan SPM atau STPM dari membuang masa melepak dan menghabiskan duit FAMA. Sambil menikmati keindahan cuti panjang baiklah dikongsikan dengan orang luar. Belajar cara nak menulis blog dan seterusnya sehingga menarik orang lain untuk membacanya. Serius boleh menjanakan duit poket.

Maaflah #Nuffnang, tugasan yang diberi susah sangatlah. Bagilah tugasan yang mudah. Blogger lain dapat yang mudah je. Kenapa kenapa dan kenapa...hehehe

Ok la..sampai sini. Tata.


No comments: