Tuesday, November 05, 2013

Biar Kecil Asalkan Bermakna....


Assalamualaikum..

Hi, salam Maal-Hijrah. Bercuti lima hari dah berakhir pun. Esok mula sekolah. Eh esok SPM dah bermula, kertas Bahasa Melayu. Semoga semua anak pelajar dapat menjawab dengan baik dan diberi kesihatan yang baik sepanjang tempoh SPM.

Macam mana tahun baru, dah buat azam baru? Masih meneruskan azam lama? Atau masih berdiri di tempat yang sama?

Terpulang pada masing-masing. Mana yang baik, walaupun kecil dan sedikit kita terus istiqamah. Contohnya jangan pula sibuk mengejar solat sunat itu ini, tapi yang asasnya seperti solat fardu kita lengahkan waktunya. Ataupun sibuk menghafal Surah Yasin dan membanggakannya, sedangkan Al-Quran sekali pun belum pernah habis baca.

Tak mengapa berazam benda kecil dan sedikit. Asalkan kita istiqamah. Jangan pula azam besar tapi belum tentu kita mampu laksanakan. Biar kecil asalkan bermakna dan bermanfaat. 

Memang sukar hendak berubah, apatah lagi bila kita terikat dengan sesuatu ketakutan dalam diri untuk mengubah dan terlampau memikirkan pandangan dan kata-kata orang luar.

Lupakan ketakutan, pandang masa depan dengan optimis. Masa lalu kita simpan jauh-jauh, simpan dan bukan buang. Sebab kalau buang kita lupa, kita simpan supaya kita sentiasa munasabah diri supaya tidak terjatuh lagi. Jauh dan elakkan orang-orang dari masa lalu andai mereka tidak kondusif untuk perubahan kita. Kita perlukan orang positif untuk lebih positif.

Doa yang baik-baik untuk diri sendiri dan orang disekeliling kita. Banyakkan doa untuk orang lain, insyaAllah kita lebih diberkati... :)

"Semua orang berhak untuk terus tersenyum dan rasa bahagia"







p/s: terima kasih Allah, jumpakan saya dengan orang yang buat saya terus tersenyum... :)



2 comments:

Unknown said...

jangan takut/segan jumpa orang lagi :p

Unknown said...

Yeke yeke...