Friday, June 14, 2013

Penyakit tidak sedar diri (Bahagian 2)


Hi....Assalamualaikum :)

Perkongsian malam ini mungkin agak serius bunyinya. Mungkin saya dan yang sudi membaca pernah terlibat dengan situasi ini.

Terus terang saya suka mengikuti akaun sosial facebook jika hendak dibandingkan dengan akaun lain, akaun blogger pun jarang saya ikuti. Perkongsian di laman facebook mungkin lebih mesra pengguna. Dan kesuntukkan masa bekerja jika hendak dibandingkan masa belajar dulu. Zaman belajar banyak habis masa depan laptop. Sama ada mencari bahan, mengedit tesis, mengedit projek bahan bantu mengajar. Sekarang masa tertumpu untuk sekolah dan sekolah.

Riak. Menunjuk-nunjuk kelebihan yang ada dalam diri. Banyak sangat rasanya paparan dan perkongsian rakan-rakan berkenaan perkembangan hidup dan peningkatan taraf hidup. Dari hidup seorang kepada berdua, bertiga dan berempat. Dari mula berkawan, bercinta, bertunang dan berkahwin seterusnya beranak sorang dan dua. Bermula ke tempat kerja menggunakan motor kepada kereta besar. Tempat tinggal dari menyewa kepada pemilikkan rumah secara mutlak dan pengubahsuaian serta pembelian perabot.

Terlampau detail dan terperinci setiap perjalanan hidupnya dipaparkan dan dipertontonkan kepada rakan lain. Kalau mereka yang terbuka membiarkan paparannya dalam format paparan semua.

Tidak salah berkongsi. Mungkin niat asalnya memang hendak berkongsi. Tapi keterlaluan perkongsian telah mewujudkan sifat riak dan seolah-olah menunjuk-nunjuk pula.

Perkongsian ada hadnya. Jikalau gambar perkahwinan yang ada dalam simpanan beribu-ribu lemon. Tak perlulah semuanya dipaparkan. Cukuplah sekadarnya, sebagai pemberitahuan majlis selamat dijalankan.

Perkongsian ada hadnya. Mungkin sedikit rasa bangga di usia yang muda belia berhati waja, anda telah berjaya mempunyai rumah sendiri yang boleh menempatkan anda dan isteri serta anak 8 orang jika ada. Cukuplah sekeping dua. Tapi agak terlampau menunjuk bila setiap penaik taraf rumah anda turut dikongsian. Malah tiada pula ajakan rakan untuk singgah ke rumahnya. Erm....




Perkongsian ada hadnya.

"Dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu adalah fitnah dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar." (Al-Anfal: 28)

Perkongsian ada hadnya. Cukuplah kita mengamalkan kesederhanaan dalam setiap perkara. Orang yang bahagia tidak akan menunjuk kebahagiaanya kepada orang lain. Mereka menterjemahkan kebahagiaan dengan memanjatkan kesyukuran kepada yang Maha Kuasa. Allah s.w.t.

Semoga ALLAH lebih mengetahui apa yang tersirat dalam hati kita masing-masing. Bukan bermaksud cemburu dengan kelebihan orang lain. Peringatan ini lebih kepada diri sendiri. 

Sekian. Semoga bermanfaat. May Allah bless. ;)



No comments: