Tuesday, June 25, 2013

Kebaikkan air kelapa muda.


Hi, Assalamualaikum....


Info ketiga untuk hari ini. Memang sedang mengalami kerajinan yang amat saat ini. Cuaca diluar rumah sedang mendung. Entah berapa lama lagi bertahannya awan gelap sehingga turunnya hujan. Masih sedang menunggu.


Sementara tunggu air disejukkan, saya merayap-rayap bersama pak cik google. Sedang mendalami ilmu membuat jelly kelapa. Banyak sangat menu saya jumpa. Masih belum mencari titik kesenambungan dalam setiap menu. Lain orang lain citarasa. Kebetulan terjumpa pula tentang kebaikkan minum air kelapa muda. Masa kanak-kanak yang saya tahu, minum air kelapa boleh menyejukkan badan. Tapi jangan minum banyak sebab akan kembung perut.


Secara ringkasnya kebaikkan minum air kelapa yang saya terbaca :

1 × Meneutralkan racun dalam badan.
Kebanyakkan sumber makanan yang kita makan banyak telah bercampur dengan racun dan baja kimia. Maka air kelapa dikatakan mampu meneutralkan kembali racun atau bahan kimia tadi dari bertindak balas terhadap badan kita.

2 × Merawat santau atau batuk berdarah.
Dicampurkan dengan garam bukit sedikit dan dibacakan ayat rukyah dan ayat Quran. InsyaAllah,  segala perkara yang mensyirikkan akan dapat disembuhkan.


3 × Merawat ketagihan merokok dan dadah.
Dicampurkan dengan garam bukit sedikit dan dibacakan ayat-ayat al-fatihah sebanyak 40 kali. InsyaAllah dapat merawat mana-mana ketagihan. 

4 × Memerangi cacing dalam usus.
Dicampurkan dengan sedikit perahan limau nipis, ia seolah-olah bertindak seperti ubat cacing yang dijual di farmasi.

5 × Mengatasi dehidrasi.
Sama juga seperti diatas, sedikit perahan limau nipis dapat mengatasi kekurangan air dalam badan. Bertindak seperti air isotonik yang dijual.


Selain itu, ada fakta menarik yang saya baca, minum secara berlebihan bukanlah mengakibatkan kembung perut. Tapi dikatakan merosakkan sistem saraf dalam badan pula. Iskkkk...bahaya rupanya.

Musim jerebu dengan bau asap yang penuh dengan zarah abuk yang tidak sihat. Memqng sesuailah untuk kita minum segelas dua kan. Jangan banyak pulak minumnya. Nanti penyakit lain pula yang muncul..hihi



p/s : nanti saya kongsi sedikit info pembuatan jelly kelapa pula.



No comments: