Tuesday, April 02, 2013

Palsu


Berpura-pura. Berlakon kerana mahu memenuhi kehendak dan keperluan keadaan. Perasaan? Wow...sangat seronok. Erkkk....ini bohong semata-mata. Perasaan sangat menjengkelkan. 

Seminggu sebelum cuti, dikejutkan dengan berita lawatan JPN (Jabatan Pelajaran Negeri) ke sekolah. Kelam-kabut semua siapkan fail, siapkan kelas, siapkan bilik khas, siapkan data, siapkan itu-ini. Dalam kepala daripada semangat nak bercuti sekolah, terus jadik blurrrrrr....tak boleh nak proses maklumat itu-ini amanat dalam mesyuarat gempak tersebut.

Bukan blurrr rancangan nak cuti sekolah. Terus blurrr untuk semua kerja sekolah termasuklah latihan masa cuti untuk pelajar sekali. Terfikir...perlu ke semua fail-fail entah apa-apa itu diwujudkan dan dipersembahkan kepada manusia biasa yang mendapat pinjaman kuasa semata-mata.

Paling menjengkelkan apabila keluar ayat sebegini;

Guru XX : kerusi meja tepi dewan tu...dibawah seliaan siapa yea...kalau dapat susun elok-elok dalam dewan...kita berlakon sekejap sehari dua tu....

Semua ahli mesyuarat gelak. Sampai beginikah yang harus dilakukan. Berlakon? Berpura-pura?

Apa salahnya kita memaparkan keadaan sebenar sekolah kita. Kekurangan infrastruktur, kekurangan kelas, keperluan dewan serbaguna, keperluan kerusi meja. Alahaiii.......~




Alahai manusia.....~
Dengan manusia lain, mungkin kita boleh berpura-pura. Berlakon dan menipu dengan perkara yang bukan yang sebenarnya. Berbagai cara dan alasan cuba kita tampalkan dihadapan suatu kepalsuan. Di hadapan Yang Maha Kuasa, mampukah kita?




p/s: putih-putih melati, merah-merah delima, siapa yang baik hati pastiku terima.. :)

2 comments:

Unknown said...

bakal guru cemerlang... menuju kepengetuaan...

Unknown said...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200934681110313&set=a.3031826035698.2151880.1264292626&type=1&relevant_count=1