Thursday, April 25, 2013

Indahnya Kalau Kita SENTIASA ada USAHA.


Hi semua.
Salam Jumaat...Assalamualaikum.


Hari ini rasa bersemangat nak berkongsi pembacaan buku yang sebulan lebih saya terima. Sebelum ini ada saya cerita sedikit dalam Tempias Baucer Buku. Kebetulan seorang kawan semangat nak membaca novel-novel saya, maka saya terpandangkan buku yang tajuknya 'Indahnya Hidup Bersyariat'. Depan kawan saya berkata..'eh! buku tak sampul lagi...ni maksudnya belum dibaca'. Bagi soalan dan jawab sendiri, tapi dalam hati bunyinya begini..'eh! terlupa pasal buku ni...sibuknya sekarang ni...' hihi..*propa~




Sebenarnya dan sejujurnya, saya belum pun membaca sehingga khatam buku ini. Pada awalnya saya memikirnya seperti buku panduan solat, puasa, amalan sunat dan lain-lain yang cara penyampaiannya seperti buku-buku yang pernah saya baca sebelum ini. Meleset sangkaan saya, sebab buku ini penuh dengan gambar beserta penerangan yang lengkap.

Sebagai contoh, gambar dibawah adalah panduan kedudukan makmum dan imam. Biasanya, mungkin saya kurang membaca bab-bab begini, kebiasaanya...buku yang saya baca, penulis sekadar mengulas menggunakan ayat-ayat. Kalau pun diberikan gambar, sekadar simbol-simbol bulat yang berlabel imam dan makmum. Tapi dalam buku ini, siap ada gambar jelas dan juga memaparkan kedudukan yang mahruh. Baguskan? Apa lagi..cepat-cepat la berkejar ke kedai buku berhampiran. Jangan bimbang kalau mengalami kesesakan, sebab di MPHonline juga ada. ;)


Bukan sekadar kedudukan iman dan makmum sahaja. Ada satu lagi keistimewaan buku ini yang akan mengukuhkan lagi sesiapa yang belum memilikkinya. Buku ini berkongsi secara bergambar, cara menunaikan solat bagi orang yang sakit. Semua kemungkinan sakit sehinggakan seluruh badan tidak boleh bergerak juga dikongsikan, iaitu solat menggunakan kelopak mata. Alahai...sakit-sakit demam pun kalau kebiasaan kita, eh bukan kita...saya je kot, kadang-kadang pun berat sungguh nak solat. Betapa ruginya orang yang tidak bersyukur.



Belum cukup berkenyakinan untuk mendapatkan buku ini lagi? Erm..apa lagi yang ada untuk diberitahu betapa berbaloi sangat untuk yang belum ada. Cara solat, cara puasa, amalan sunat, solat bagi musafir, munakahat, munamalat, surah pilihan, selawat, zikir, fardhu ain...dan macam-macam. Jangan tangguh-tangguh nak berbuat sesuatu kebaikan, benda baik kena cepat-cepat kita usaha dapatkan. Bagi sesiapa yang memang belum ada langsung buku panduan fardhu ain, wajar sangatlah memilikkinya.

Jangan fikirkan harga buku.
Tapi fikirkan manfaatnya kepada kita dan orang disekeliling kita. 
Hanset bijak mampu kita beli, melayari internet dihujung jari. 
Baju berjenama seboleh mungkin kita cuba memilikki. 


Apa salahnya kita luangkan masa 5 hingga 10 minit untuk membaca menambah kekurangan kita. InsyaAllah, usaha yang baik akan menjadikan hidup kita bertambah indah. 


May Allah Bless U

Have a nice Friday


**********************************************




p/s : terima kasih daun keladi, kepada pengirim yang memberi.


2 comments:

Unknown said...

jgn lupa kongsi2kan ilmu tu dgn org lain, jgn simpan je nanti berkurang :)

Unknown said...

belum sampul lagi pun...maksudnya belum abis baca...haha