Tuesday, April 02, 2013

Kajang Pak Malau...


Kajang Pak Malau Kajang Berlipat,
Kajang Hamba Mengkuang Layu..
Dagang Pak Malau Dagang Bertempat,
Dagang Hamba Terbuang Lalu...



Seringkali terfikir-fikir akan maksud perkataan Kajang dalam cerita Seri Mersing. Pada waktu itu tak mungkin lah Damak berpantun untuk menulis dalam kertas Kajang. Lagilah tidak mungkin berhasrat merantau membawa diri ke Kajang (eh..dah ada ke waktu itu?). Tapi inikan cereta cerita Seri Mersing kat Johor kan...Apatah lagi memang sah-sah takde kaitan langsung dengan Sate Kajang. Begitu juga dengan orang Kajang...eh eh...


Sebenarnya yang dimaksudkan dengan Kajang dalam pantun tersebut adalah atap atau benda lebar untuk dijadikan tempat berlindung. Kajang ini juga boleh dibuat berjalan seperti payung yang kita gunakan zaman sekarang. Selain payung, khemah dan kanopi juga dalam kategori Kajang juga. Asalkan dia tempat berlindung dari panas dan hujan.


Kajang atau atap zaman dahulu kebanyakkannya dieprbuat dari daun nipah ataupun kulit buluh. Kajang Pak Malau jenis berlipat-lipat, maksudnya atapnya jenis yang elok dan bagus sebab siap boleh lipat-lipatkan. Nak dibandingkan dengan Kajang Damak yang mengkuang layu...lembik dan buruk dah. 


Kiranya dalam pantun tu, Damak ni orang miskin dan tak mampu nak memberikan perlindungan yang baik kalau nak dibandingkan dengan Pak Malau. Pak Malau ni orang kaya la kiranya.


Mungkin sebab Kajang ni suatu benda yang lebar, maka kertas Kajang pun mengambil namanya sempena dia kertas lebar kot kan.


Dan tidak mustahillah, mungkin juga asal usul Kajang, Selangor disebabkan banyak sangat penggunaan Kajang (atap/pondok) zaman dahulu kan...eh eh cerita pasal orang Kajang pulak... :P








p/s: nantikan asal usul Rengit pulak...hihi ;)




3 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Rengit berasal dr perkataan 'hangit'.. sempena peristiwa orang bakar kaki kambing lalu hangit..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.