Sunday, September 07, 2014

OUTreach


Assalammualaikum. 

Semalam dan semalam dan semalam bermalaman di katil orang. Tumpang bumbung dan tandas orang lain. Makan nasi dari air tangan entah tangan mak cik atau pun kak cik. Entahkan dicuci bersih...Ooppppss!!



Semuanya sebab nak mencari sesuatu yang diluar dari kotak fikiran, nak keluar mengapai awan nano..eh?

Sesungguhnya ilmu itu tak pernah susut dan habis selagi mana kita mahu berkongsi dengan orang lain. Semakin banyak memberi, makin banyak kita menerima. Kita tak berubah dek kerana orang lain, tapi kita yang tentukan setiap perubahan yang berlaku dalam diri kita.

Beberapa tahun lepas semasa berkhidmat di daerah Pasir Gudang, rasa diri ini bagaikan antara 'orang penting' kalau aktiviti daerah dilaksanakan. Namun, berada di 'sangkar emas' KPM, diri bagaikan semut hitam. Orang tak nampak dan perasan pun kehadiran kita. Semuanya hebat belaka dengan kepakaran masing-masing ; penanda SPM, pengubal soalan, guru cemerlang dan pengalaman yang dah lebih 10 tahun. Kerdil sungguh rasanya.

Program OUTreach begini bukan sahaja pendedahan kepada pelajar sahaja, malah untuk guru yang baru menjengah tingkap SBP sangatlah bermakna.

Kalaulah ada peluang, banyak perkara hendak dilaksanakan. Tapi, biarlah masa menentukan. Bak kata pepatah 'masuk kandang kambing kita mengembik'. Masa yang ada ini kita biarkan mata sahaja jadi pemerhati, melihat dan menilai. Mencari peluang. InsyaAllah.


Selamat sekolah semua.
Minggu ini kita sekolah sampai pengsan, minggu depan kita pergi zoo ek ek....eh eh..... :P



No comments: