Friday, April 11, 2014

Pakai tudung dosa, tak pakai tudung lagilah dosa!!


Assalamualaikum.

Lama tak menaip. Lama tak bercerita. Kurang masa dan kurang rajin. Jadual harian sudah penuh, jadual cuti pun dah penuh. Fokus sekolah semakin bertambah, fokus masa depan diri sendiri pun makin nak berubah. 

Oleh kerana hari ini jumaat. Alhamdulillah, sempat juga beri masa menaip. Kebetulan terlihatkan isu hangat di laman facebook tentang kesibukkan team Mawar Tudung Fareeda membuat serbuan dan rampasan tudung ciplak Fareeda dengan kerjasama Kementerian Perdagangan dalam Negeri Kooperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Saya bukan nak menyokong pembuat, penjual dan pembeli tudung ciplak Fareeda berada di pihak yang benar dan betul. Juga tidak membenarkan tindakan team Mawar Tudung Fareeda. 

Isu ciplak bukan isu baru. Tiru jawapan rakan sebelah semasa membuat latihan ataupun ujian juga dikira ciplak juga kan. Tiru tugasan pensyarah menggunakan sumber internet, buku, jurnal dan sebagainya tanpa meletakkan kredit rujukan juga dikira ciplak. 

Kalau mahu dikira, banyak dah ciplak dan peniruan berlaku. Apple dan Samsung juga pernah terlibat dalam isu ini sesama mereka sehingga ke peringkat saman menyaman. Malah produk mereka juga turut diciplak oleh pihak lain. Berapa banyak produk dari China yang menjadi kegilaan rakyat Malaysia.

Banyak ciplak dan banyak peniruan. 

Bagi saya, masih memegang ilmu itu perlu disampaikan dan dikongsikan. Saya masih ingat lagi seorang rakan matrikulasi saya yang baru ditambah sebagai rakan di laman facebook. Dia menegur saya diruangan mesej peribadi yang berbunyi begini.

Kawan : intan, terima kasih dulu bagi aku tiru tutor ko...
Saya : takda hal la.....dah abis matrik dengan selamat masuk u dan dah keje pun...hihi
Kawan : kalau takda tutor ko....aku tak masuk u dan tak mungkin jadik engineer ni tau...haha

Yaa..inilah yang saya nak sampaikan. Peniruan bukan bermaksud perkara yang negatif. Kadang dengan peniruan akan muncul idea baru dan inovasi produk baru. 


Ilmu kita sampaikan dan kongsikan akan makin bertambah. Macam konsep sedekah, makin banyak memberi maka makin banyaklah kita akan menerima. Halalkan dan redhakan. InsyaAllah,  rezeki masing-masing. 




1 comment:

Unknown said...

Bagi tiru/ciplak juga perlu berpada, takot kelak gagal hasilkan insan yang berfikir, tapi hanya mengikut saja :)

*pakcik gmbo tu ape kabo? ;)