Wednesday, October 16, 2013

Enam sahaja.


Assalamualaikum.  Hi Salam Aidiladha.

Mohon maaf salah dan silap. Mohon maaf juga andai ada salah dan ada silap yang tidak terperasan, dan ada buat orang berkecil hati. Siapalah saya, insan lemah yang selalu lupa dan leka. 

Sempena Hari Raya Aidiladha dan 3 Hari Tasyrik. Jangan ada yang terlupa yang hari-hari diatas adalah hari haram berpuasa. Hari ini dua kali berhadapan dengan kes puasa. 

"Intan, kau nak makan kul berapa? " belum sempat saya jawab.

"Eh, kau puasa ke...ala...." saya masih lagi berfikir sambil melihat jadual kelas dimana dan waktu free nak makan pagi. Tapi sudah pun dibalas dengan ayat ini.

"Eh, mana kau puasa..haha, apa la aku ni..." saya tak dapat tangkap maksud ayatnya.

"Eh, kenapa tak boleh puasa pulak?" saya masih lagi berfikir. Serius, memang tak faham langsung.

"Lupalah tu..kan hari Tasyrik 3 hari..haram puasa"

"Oh, haah...lupa...kita beraya haji 4 hari!! Nasib baik kau ingatkan" nasib baik diingatkan, esok pula hari khamis.

Kemudian, dapat mesej pula.

"Mak ude...esok puasa boleh ke?"

Ya. Semua orang terlupa. Dan ini masanya untuk saling mengingatkan. Jadi, sama-sama kita ulangkaji pelajaran sekolah agama.

Hari haram berpuasa ada enam hari sahaja.
1. 30 Syaaban
2. Hari Raya Aidilfitri
3. Hari Raya Aidiladha
4. Hari Tasyrik 3 hari

Kemudian, jangan terlupa ada juga hari yang dimakruhkan berpuasa dan disunatkan berpuasa. Bila? Kenalah usaha sedikit. Buat latihan sambil-sambil buka 'facebook' tu kan.







2 comments:

Unknown said...

ada tertinggal lagi.. hari bunga raya :P

Unknown said...

Tak kenallah bunga raya..kat sini cuma ada bunga sakura je.... :P