Monday, December 05, 2016

Projek antarabangsa...


Haaa...cerita masak-masak kalau dapat cepat-cepat nak ditaip dan dikongsi. Oleh kerana sibuk di viralkan tentang keria antarabangsa di Melaka. Kemudian dah sampai ke Batu Pahat, tatkala cuti sekolah telah menjelma pula. Tak merasa la saya nak order. 

Makin ditengok oleh perkongsian rakan facebook, makin tak boleh jadi. Makin meleleh air liur. Hari ini usaha juga untuk menguli keledek rebus yang dilenyek dan dicampur tepung. Bahannya dah siap dibeli sabtu lepas. Memang sengaja minta keledek, sebenarnya ada misi. Cuma tak bagi tahu suami, sebab nanti takut masa kejadiannya, tak seperti yang di impikan.



Hari ini Al Fatih walaupun masih manja mengade sebab baru baik demam panas. Saya kejap ke dapur, kejap konon baring sebelah dia yang sedang tidur. Sempatlah juga menyiapkan proses melubangkan keria dan akhirnya menyira. 

Macam main pondok-pondok masak sikit kuantitinya. Oleh kerana nak makan, kita buatlah juga. Kalau terbuat banyak, siapa pula nak makan. 


Bahan-bahan semua agak-agak. Kebetulan chef Azlina Fans kat facebook berkongsi resepi hari ini. Bertambah semangat kita. Tapi kita derhaka sedikit pada resepi dia. Almaklumlah ada bahan yang kita takda kat rumah kecil ini.

Kita gunakan keledek oren, takda sebab pilih oren...sebabnya ini sahaja keledek yang suami kita jumpa. Rebus siap berkupas dan sedikit garam dan lenyek. Tambah tepung gandum dan sedikit tepung beras. Uli sampai sebati. Rehatkan doh. Lama juga terbengkalai projek, sebab Al Fatih dah merengek.....

Sambung bahagikan doh kepada ketulan kecil. Penyekkan dan buat lubang. Minyak siap-siap panas, kecilkan api dan masukkan muat kuali. Jangan tindan pula. Susah nak terbalikkan. Jangan sibuk nak terbalikkan, tunggu sampai bawah dah kekuningan, baru terbalikkan. Baru cantik dan sampai timbul...bolehlah angkat.

Proses menyira. Gula melaka, gula pasir dan air dimasak sampai berbuih-buih. Penuh berbuih tau dan cecairnya likat. Masukkan keria dan gaul sampai kering dan berpasir. Kalau tak berpasir berkemungkinan besar sebab kurang menjadi air sira.

Sekian.

Selamat mencuba, sedap menyirap....


No comments: