Tuesday, August 04, 2015

Kehilangan 17 Syawal.


Hari ini satu lagi berita kehilangan saya terima. Pada masa yang sama sambutan raya tahun lepas juga menerima berita kehilangan. Menjadi sesuatu yang dekat dihati apabila kehilangan itu dialami oleh bekas rakan sekelas yang tentunya sebaya dengan umur sendiri.

Tahun lepas, berita kehilangan begitu mendalam dirasai kerana dalam usia 28 tahun saya baru sahaja dikurniakan seorang suami. Sedangkan rakan seperjuangan baru sahaja diambil kembali suaminya. 

Tahun ini, berita kehilangan itu mengambit kembali kerana situasi yang sama dirasai oleh kedua-dua rakan ini. Mereka ditinggalkan oleh suami dalam anugerah tiga cahaya mata. Perjuangan, matlamat dan cita-cita yang selama ini dikongsikan bersama insan bernama suami masih belum selesai, sedangkan kini harus dilalui seorang diri. 

Ya Allah, memang ujian yang Engkau berikan sesuai dengan kekuatan hambaMu. Engkau berikan ketabahan dan kekuatan serta keluasan rezeki buat wanita ini dan anak-anaknya.



Saya mempelajari sesuatu dari peristiwa ini, suami hanyalah pinjamanan. Kasih sayang dan cinta dari seorang suami hanya pinjaman dari Allah kepada kita. Seperti mana anugerah anak kepada ibu bapa dan seperti mana ibu bapa pinjaman kepada anaknya. Suatu masa nanti, Allah akan ambil tanpa sedikit pun pesanan untuk persediaan. Hanya kekuatan dan keredhaan dipinjamkan kepada kita.



No comments: