Thursday, May 08, 2014

sebelas yang berbeza.


Assalamualaikum. 

Lama ditenung. Lama direnung. Makin lama buat hati nak tergelak. Bimbang pula bibir tersenyum. Nanti dikatakan sedang berangan apatah.

Beza kita sebelas tahun. Siapa sangka dahulu saya adalah mereka yang berada dihadapan. Namun kini saya berada di satu meja paling besar dihadapan kelas. 

Renungan saya ditakuti (agaknya), cepat-cepat dilarikan anak mata masing-masing apabila mata bertembung. Lalu menunduk. Aha....saya tersenyum. Itulah saya suatu masa dahulu.

Ada juga yang berani. Saya renung, dia pun tenung. Saya besarkan biji mata, dia tersenyum. Eh budak ini. Saya naikkan kepala, seolah memberi isyarat 'nak apa?'. Dia geleng kepala dan buat isyarat 'peace' ditangan kanannya. Saya geleng kepala dan bibir tersenyum.

Kelakar hidup dikelilinggi mereka dihadapan. Seorang ibu dirumah mungkin menguruskan lima hingga sepuluh orang anak. Tapi belum tentu ada masa bermain mata seperti saya. Hidupnya hampir 24 jam sehari disekolah. Sememangnya yang dihadapan ini lebih mengerti gelodak emosi mereka yang meningkat naik. Hati remaja.



Selalu juga mereka berpesta pendapat. Ada yang menang dan ada yang merajuk. Malas masuk campur, saya cuma tersenyum. Menunggu waktu dan ketika jika itu diperlukan.

Sebaiknya apabila berlaku ketidak-sefahaman. Memang komunikasi sangat penting. Tapi barangkali mencari sedikit jarak dan mengambil masa untuk proses muhasabah diri juga antara langkah terbaik. 

Bagi saya, yang terbaik adalah tolak ansur dan saling menghormati. Hilang hormat, hilanglah kepercayaan. 

Suatu masa nanti, mereka tentu merindui saat ini. Sementara berada disini. Haruslah nikmati momen indah setiap hari.

Sepertimana yang berada di hadapan mereka ini. Seboleh-boleh rasa nak berada seperti mereka. Sebab dunia pekerjaan penuh dengan lebih banyak emosi. Dush..... :/

p/s: hanya yang mengerti lebih memahami. 


No comments: