Saturday, December 15, 2012

Jepun dan Bunga Sakura


Mesti sangat pelik kenapa tiba-tiba nak buat tajuk misteri, terpengaruh dengan novel RAM...beginilah jadiknya, hari-haru diselubungi misteri... :P

Impian nak menjejak kaki ke Jepun bukan sebab berangan semata-mata, tapi taksub kepada novel RAM : Hatiku Di Hajajuku, bagaimana Ramlee Awang Murshid cerita yang memang tak masuk akal bagaimana seorang laki bernama Risham, tiba-tiba adalah ketua salah satu kumpulan Samurai kat Jepun. Saya pun kurang pasti sama ada mitos Ryu-Watanabe:Noriko itu benar-benar tercatat dalam sejarah jepun atau sekadar rekaan RAM semata-mata. Walaupun memang tak masuk akal, tapi pengolahan dan imaginasi RAM telah buat kita saya percaya yang situasi itu benar-benar berlaku. 


Sejak baca novel ini, suasana negara Jepun dan bunga sakura macam betul-betul ada depan mata...haha, banyak berangan kan :P

Walaupun ada beberapa penulis dan pengkritik novel mengkritik novel ini yang dikatakan agak melencong. Saya rasa sebagai penulis, Ramlee ada hak nak buat macam mana dengan plot cerita dan jalan cerita dia. Kalau dah dinamakan cerita Fiksyen, terpulanglah nak berimaginasi setinggi langgit pun kan...kan kan... :P Lagipun dia berjaya buat saya dan saya rasa pembaca lain teruja nak pergi Jepun...lalalala :P


Cukup la dua je komen kan, itu antara yang boleh dikongsikan.

*
*
*
*

Okey, tamat cerita novel RAM...jadik, boleh faham kan kenapa saya suka Jepun dan bunga Sakura. :D Jadik boleh la buat-buat faham, tolong belikan pakej perlancongan ke Jepun yea...haha :P

Seterusnya, berbalik kepada tajuk yang sangat misteri, kita sama-sama ambil tahu apa yang istimewa sangat tentang bunga Sakura dan kenapa rakyat Jepun sangat berbangga dengan bunga Sakura. Seperti biasa rujukan saya tentulah kesayangan saya Pakcik Google.










Kalau belum puas menikmati keindahan bunga Sakura, bolehlah tengok web ini, sangat banyak gambar bunga Sakura. Sangat cantik... ^_^


Bunga Sakura.
Merupakan bunga kebangsaan Jepun (seperti kita di Malaysia kita membanggakan Bunga Raya). Bunga Sakura berwarna merah muda, dan jika dilihat dari jauh warnanya seolah-olah berwarna putih. Semakin merimbun, memekar, banyak Bunga Sakura, semakin cantiklah pohonnya. Munculnya Bunga Sakura ini juga melambangkan tibanya musim baru di Jepun. Sambung bacaan anda disini : http://saiyukisayuki.tripod.com/sakura.html dan http://id.wikipedia.org/wiki/Sakura




Sangat besar impak novel Hatiku di Harajuku karya Ramlee Awang Murshid sampai saya teruja nak ke Jepun dan melihat sendiri keindahan bunga sakura. Jarang sekali Ramlee menggunakan latar belakang negara luar sebagai wadah ceritanya. Kebanyakkan cerita novel Ramlee menggunakan keindahan Sabah, terutamanya Kundasang....(sebab ini jugalah saya menjejakkan kaki ke Sabah) :P


Selamat membaca bagi yang sudi membuang masa untuk membaca... ^_^


May Allah Bless U


Take Care


*************************




No comments: