Saturday, May 21, 2011

'last minute'


Dua minggu berturut2 saya pulun balik ke Batu Pahat.
Ya..siang tadi ada gotong-royong perdana sempena Hari Guru..tapi saya tak larat melayan benda remeh-temeh ni....kepala da berat memikirkan hal-hal sekolah yang bertimbun dalam kepala....yang dirancang tetap tak siap2..yang difikir-fikirkan memebenakkan fikiran...

Dua minggu berturut2 juga perancangan saya untuk terus 'blah' tepat kul 12.10tengahari tergendala...sebabnya?? Tiba-tiba dapat surat panggilan PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) untuk tugasan khas....arrrrr...TIDAK!!!

Minggu lepas melayankan aktiviti 'Gimik Pelancaran Sambutan Hari Guru peringan daerah Pasir Gudang...jadik saya 'postpone' balik lepas bengkel tu...sampai2 je SMK Taman Molek..tengok2..bengkel tu 'cancel'...adoi...sabar je la...

Minggu ni pula...melayankan taklimat Pertandingan Robotik pula...anjuran zon selatan..Semuanya 'last minute' punye kerja..Oleh kerana taklimat 2.45ptg..saya layan mata dulu...rehat2...2.30ptg da siap2 hidupkan enjin kereta...cuaca pulak mendung2...senang la hati..tak la panas terik...saya tunggu enjin panas, tengok balik serat panggilan...OH??? silap sudah...bukan di PPD Pasir Gudang...tapi di PPD Johor Bahru....arrrrr!!!! bingung bingung...

Saya berusaha menangani kekalutan/kekejutan saya..Isi minyak dulu...hujan da rintik2 jatuh...angin da bertiup kuat...guruh pun da berbunyi2...saya mengandaikan hujan mungkin akan turun sangat LEBAT ni...saya berfikir dengan ligat...pergi atau tidak...

Saya Pergi.
Hujan da mula lebat..saya lalu jalan Bakar Batu yang entah bila akan siap ni...hujan lebat sudah...angin kuat...saya gerun jugak ni...part yang paling saya tak suka bila jalan 2 lorong ditukar ke 1 lorong...SEMPIT....dan dengan kegatalan TEKSI hantu manatah..saya telah diseret sedikit semasa menaiki laluan ke jambatan Permas Jaya...aduh...perit saya rasakan..walaupun masa tu was2 betul ke calar??? teksi hantu tu tak follow dekat2 seperti mana awal2 tadi...'CONFIRM' memang dia ada buat salah gan saya ni....takpe la..da...tau2 dia masuk simpang selepas jambatan tadi...memang betul la dia buat salah...dia terus ilang...

Memandangkan cuaca yang tak mengizinkan..saya 'halal'kan ke'calar'an itu tadi...walaupun berat...huuuu~

Teruskan perjalanan. Saya tabahkan teruskan perjalanan ke PPD Johor Bahru. Walaupun cuaca sangat2 membingungkan..saya yakinkan saya berada dilaluan yang betul... Dengan cuaca tak menentu..timbul pula banjir kilat...alahai....lemah kaki saya menekan pedal ni...

Dua kali pusing2 kat jalan ke PPD Johor Bahru..tah apa jalannya..hujan lebat..banjir kilat lagi..saya naik 'fed-up' da...geram dan geram...jam da menunjukkan pukul 3.45ptg...da lewat 1 jam..tak larat saya nak pusing..saya terus buat keputusan BALIK KAMPUNG.

Satu benda yang saya tak suka disini...sejak dulu lagi tak suka adalah buat kerja 'Last Minute' sangat2 tak suka...tolongla...jangan libatkan saya dengan kerja last minute ni lagi...saya boleh bingung nanti....saya kena kerja dalam keadaan tenang...

Kerja kerana Allah dengan hati yang IKHLAS...

***************************************************************************


No comments: