Wednesday, May 25, 2011

Berdiam diri.




Ada perkara yang kita tak dapat lakukan..
seperti mana yang kita inginkan...
yang mampu kita lakukan..
hanyalah DIAM..


Mungkin ada yang menganggap berdiam diri lebih baik dari bercakap...dan melawan..akhirnya akan menjadi perang dingin dan meletus bak gunung berapi...
Tapi saya melihatnya dalam dua bentuk..dua versi..dan dua sebab...
Kelebihan dan kekuatan kedua2nya...
berdiam diri dan bersuara

Berdiam diri.
Memang ada baiknya bila keadaan masih lagi tak pasti hujung pangkalnya...
masih lagi hangat...masih lagi penuh dengan teka teki...
memang baik kita berdiam..
Memang ada baiknya berdiam diri...bila bercakap kurang perlu dan hanya menokok-tambah cerita menjadikan cerita lebih menarik dan akhirnya menimbulkan fitnah...
memang sangat baik kita berdiam diri..
Memang saya lebih suka berdiam diri..sebab berdiam itu lebih baik..mengurangkan dosa..mengurangkan rasa bangga diri...


Bersuara.
Bukan bermaksud cuba melawan...membantah..tapi bertujuan menegakkan kebenaran..
Biarkan mereka-mereka bersuara...berteka-teki (tapi sangat tak suka tindakan begini..sebab memanjangkan dosa2 mengumpat).
Akhirnya..kebenaran akan muncul..insyaAllah..akan muncul juga kebenarannya...
Jarang saya bersuara tanpa sebab..sebab yang kukuh saya bersuara bila ia melibatkan keluarga dan hal2 peribadi yang boleh menjatuhkan air muka/maruah nama baik saya dan keluarga...
Harap2 tiadalah berlaku....lagi...


Saya percaya...usaha dan niat yang baik....akan dirahmati oleh Allah

*******************





No comments: