Thursday, March 17, 2011

Kuat seperti kepah/tiram.. :)



Mutiara.
Sejak menjak bercuti ni...saya semakin aktif ber 'on9'..sampaikan ada kawan2 tegur..cuti sekolah baru nampak timbul..kalau tak mesti macam 'chipsmore'. Sedang melayari kapal layar..eh, bukan...melayari internet terjumpa kata-kata motivasi diri berkaitan dengan mutiara. Kemudian baru terfikir sepanjang hidup ni..tak pernah terfikir bagaimana biji mutiara tu boleh wujud dalam seekor kepah/tiram.

Tanda.
Maka teruskanlah pembacaan anda...walaupun tahu memang takde siapa yang baca blog ni...tapi sekadar simpanan di hari kemudian ada baiknya kan...sebagai tanda ingatan saya pernah membacanya...hehe ;p


Irritasi.
Bagaimana mutiara dihasilkan. Secara ringkasnya melalui pencarian bersama pakcik google...Kepah/tiram (ini masih lagi tak pasti...sebab pakcik google kata kepah..tapi seseorang yang comel bagitahu...tiram..) menghasilkan biji mutiara apabila bahan bendasing masuk kedalamnya...(boleh jadik pasir/apa sahaja) Bendasing ini akan mengalami proses irritasi (proses ini sangat menyakitkan untuk kepah/tiram)... Maka selepas beberapa waktu (tak pasti berapa lama..ada yang kata sebulan paling lama) terhasillah MUTIARA daripada kepah/tiram...

Sebiji.
Rupa-rupanya...saya baru tahu ni, sebab sejak kecil tengok kartun ikan duyung...ada kan tiram yang ada mutiara sebiji tu kan...disebabkan itu...saya fikirkan seekor kepah/tiram menghasilkan cuma sebiji mutiara.. Alahai...saya ni salah konsep dah lama rupanya.... Kepah/Tiram boleh hasilkan banyak mutiara sekaligus..cuma mungkin saiznya berbeza2 di dalamnya...oho... >_*


Hidup dan Mati.
Apabila kepah/tiram itu diambil mutiaranya...akan berlaku dua takdir dalam hidupnya...sama ada hidup atau mati..sebabnya kalau kepah/tiram dilepaskan..maka hiduplah dia bersama keluarga tercinta...tapi...jika tidak...kepah/tiram akan dijual/dimasak dengan disajikan bersama menu2 yang lazat di restoran2 makanan laut...yang ini sebenarnya info seseorang yang comel kepada saya...main percaya je ni...tah le.. ;p


Warna.
Mutiara ni ada macam2 warna..ini saya tahu..tapi tak tahu mana yang paling berkualiti dan mahal...antara contoh warna yang ada..yang biasa putih, krim dan pink...yang luar biasa sikit warna kuning, hijau dan hitam (mungkin susah nak dapat kot, tu yang agak luar biasa) dan...satu lagi sangat2 luar biasa dan sangat mahal dikatakan mutiara yang berwarna biru...ini pakcik google yang bagitahu..sama juga..saya main percaya je ni... ;p


Sebagai rujukan tambahan..kot2 ada yang berminat nak tahu lebih lanjut..rujuklah MUTIARA disini...sebabnya saya cuma nak kongsikan secara kasar je...yang secara detail..boleh la baca sendiri...sebab memang blog tu sesuai untuk bacaan semua..


Kaitan atau kaitkan?
Jika anda masih dalam pembacaan yang sebenarnya...mungkin masih perasaan..eh, perasan la...hehe, saya telah meninggalkan sesuatu iaitu kata-kata hikmah yang menyebabkan saya begitu teruja nak tahu pasal mutiara ini.. Bagaimana kaitannya..?


Proses irritasi yang dilalui oleh kepah/tiram sangat menyakitkan dirinya....walaubagaimanapun...hasilnya mutiara yang indah yang mengembirakan banyak pihak.....
Begitulah manusia....memang akan melalui pengalaman/cabaran yang menyakitkan...tapi dipenghujungnya...kejayaan manis yang tak mungkin dilupakan...


Kuat seperti kepah/tiram.. :)

*****************************************



No comments: