Wednesday, February 19, 2014

Kaki ayam boleh menggantikan susu...?


Hi...

Ada lagi nak kongsi hari ini. Banyak info saya dapat bila luangkan masa ber'deting' dengan pakcik google. 

Rupa-rupanya ada kebaikkan dan benarnya cakap-cakap mak saya masa zaman kanak-kanak. Mak kata orang tua pesan, makan kaki ayam bagus untuk cepat dan banyak berjalan. Ada yang kurang logik bila kata makan kaki ayam orangnya kaki jalan tak reti duduk rumah. Dan juga ada yang kata orangnya pandai berdikari dan cari rezeki.

Apa jua maksudnya, kesimpulannya memang jarang nak jumpa orang makan kaki ayam. Katanya geli, tak lalu sebab kaki ayam selalu kena najis dia. Eh tangan kiri kita pun apa kurangnya...kalau tak kena najis sendiri yang ada anak pun kena cuci najis anak. Dalam Islam pun ada sebut, bagaimana nak memastikan najis telah dicuci, salah satu syaratnya hilang bau, warna dan rasa. Maka? Kaki ayam kita bukan setakat kita cuci, sebelum itu kulit selaputnya yang keras perlu kita buang sebab keras, boleh rosak gigi.

Apa info yang saya dapat? Ada kajian yang mengatakan kaki ayam penuh dengan kalsium. Sama macam susu. Boleh kuatkan tulang. Sebabnya, tulang kaki ayam penuh dengan tulang rawan yang kaya dengan kandungan kalsium. Hebat kan. Baca ini http://sharingdisini.com/2012/12/10/tips-agar-anak-cepat-berjalan/#.UwUVuNjnChI.facebook

Apa rasanya? Rasanya sedap sangat-sangat. Macan-macan menu boleh kita buat menggunakan resepi kaki ayam. Ini beberapa resepi yang saya pernah makan. Gambar dari ehsan kasih sayang pakcik google.


Kaki ayam digoreng ranggup. Kalau sebelum goreng dibuang tulangnya lagi senang nak makan. Ini menu sesuai untuk mereka yang gigi kuat. Jangan berani cuba kalau pertama kali.


Kaki ayam disira sambal. Sebelum sira digoreng dahulu. Sedap macam sambal kupang. Ini pun hanya sesuai untuk mereka yang gigi kuat sahaja. 


Kaki ayam masak kari dalca. Biasanya dihidangkan bersama roti canai atau roti jala. Tak salah pun kalau nak makan bersama nasi putih, nasi goreng, nasi goreng USA pun boleh. Eh?


Kaki ayam kerabu mangga. Apa jenis buah boleh diggunakan. Rasanya macam tawar sedikit. Menu sihat untuk mereka yang diet kononnya. 

 

Kaki ayam dimasak sup. Menu ini paling mudah dan ringkas. Rasanya dimasak sup paling sedap bagi saya. Tapi semuanya saya suka. 


Haaaa...ini kaki ayam original.


Pengalaman ngeri dengan kaki ayam. Pernah saya berjumpa beberapa menu kaki ayam yang kebetulan agaknya pengusaha kedai tidak membuang kukunya. Terlupa barangkali, bukan salah pengusaha, mungkin pekerja tak cukup tidur dan rehat.

Apa yang ngeri bagi saya, bila berjumpa dengan seorang kawan yang masak kaki ayam tak buang kuku. Subhanallah, terperanjat saya. Super malas betul. Errrkkkkkkk? Jangan dia hidangkan begini pada suaminya sudah la...(dengar cerita dah beranak dua orang hero, Alhamdulillah....harap belum ada menu kaki ayam dimasaknya...hihi)


p/s: kalau dah pandai makan kaki ayam, saya pulangkan 5 mangkuk tutti frutti...hihi

2 comments:

Unknown said...

sedapnyeeee tengok.... :P

Unknown said...

Tengok je laaaa