Friday, February 01, 2013

Tak kenal...jadi makin pelik.


Saya menjadi sangat pelik. Apabila ada pelajar saya mengatakan 'tidak tahu' apabila saya bertanya perbezaan antara buaya dan biawak. Alahai...>.~

Mungkin ibu bapa sangat sibuk mencari rezeki untuk menampung keperluan hidup sehingga lupa nak belikan buku haiwan masa kecil dahulu. Mungkin juga Zoo bukanlah senarai terbaik untuk dikunjungi zaman sekarang. 

Tapi, baru-baru ini saya bertambah pelik apabila menonton dokumentari rutin hidup doktor haiwan diluar negara. Tak pasti negara mana. Tapi yang pasti bukan berkisar tentang doktor haiwan tersebut. Berkaitan dengan haiwan yang dikunjungi untuk memastikan kesihatan seladang haiwan tersebut.




Dalam kepala saya semasa melihat haiwan ini, saya terfikir-fikir. "eh..peliknya binatang ni..." dan "eh, memang ini bukan cerita fantasi menggunakan teknik CGI kan...." Saya tertanya-tanya haiwan apa, namanya apa. Kenapa leher panjang. Kenapa bulu macam biri-biri. Kenapa dia pendek?

Saya cuba google mencari info dalam bahasa Melayu tentang haiwan ini. Hampa...memang tiada :( Terpaksa pulak merangkak-rangkak info dalam bahasa kedua kita. 

Rupa-rupanya, haiwan ini ada kembarnya. Kalau gambar diatas, haiwan ini dikenali sebagai 'Alpaca' atau dalam bahasa Melayu 'Alpaka'. Kembarnya dikenali sebagai 'Ilama'



Kalau google, macam-macam gamba akan keluar. Bila dibuat perbezaan, yang saya nampak kedua-duanya seperti sama sahaja. Gambar diatas segaja saya berikan sedikit perbezaan dari segi bulu. Usaha dan rajinkan jari sendiri untuk google. 

Ciri-ciri haiwan ini seperti biri-biri dan unta. Berbulu tebal, berkaki pendek dan memakan rumput seperti biri-biri. Berleher jinjang seperti unta. Kelihatan Ilama seperti ada sedikit bonggol dan kaki kurus macam unta.

Semua ini pandangan gambar dan pembacaan laju saya dilaman sesawang. Mungkin ada yang kurang tepat dan lengkap. 

Sama-sama nantikan kedatangan haiwan ini ke Malaysia. Sekurang-kurangnya patut berikan ruang sedikit untuk haiwan ini bermastautin di zoo...kan kan...


**************************************

Salam Jumaat

May Allah Bless U

Take Care

^__^ 


*************





p/s : terfikir..bolehkah haiwan ini dijadikan haiwan akikah/korban?lebih kepada biri-biri 1bahagian atau unta 7bahagian? fikir....



1 comment:

Unknown said...

Eh mcm awk la :P