Friday, February 22, 2013

Dinasour Bawah Katil..!!

Seorang pesakit mengadu kepada seorang doktor pakar mengenai masalah tidur malamnya....

Doktor Pakar : apa yang menganggu fikiran kamu sehingga tidak dapat tidur malam?

Pesakit : saya rasa....saya rasa ada seekor dinasour di bawah katil saya doktor. Saya takut kalau saya lelapkan mata, binatang itu membaham saya pula..

Doktor Pakar: ini semua hanya dalam fikiran awak...tiada dinasour pun kat dunia ni...

Pesakit: ada!!!



Doktor pakar telah pun mengadakan mesyuarat bersama rakannya yang merupakan doktor pakar dalam bidang masing-masing..

Doktor Pakar A: ini melibatkan masalah psikologi..

Doktor Pakar B: ini masalah fobia atau trauma...mungkin hasil didikan lampau semasa dia kecil..


Doktor Pakar C: saya rasa...mungkin ada melibatkan saraf otaknya...

Selepasa sesi perbincangan, doktor pakar membuat kajiannya sendiri. Hasil kajian dan rawatan yang diberikan diperbincangan kembali.


Doktor Pakar A: ini masalah psikologi yang sangat kronik. pelbagai kaedah telah saya gunakan, tetapi psakit ini masih beranggapan dibawah katilnya ada seekor dinasour.

Doktor Pakar B: saya syorkan pesakit ini mengambil rawatan alternatif yang lain...


Doktor Pakar C: sarafnya semua ok. pesakit ini normal seperti orang lain...



Akhirnya doktor pakar menemui jalan buntu untuk mengubat pesakitnya. Dia terbawa-bawa emosi ditempat kerjanya sehingga ke rumah. Sehingga anaknya yang berumur 7 tahun menegurnya kerana banyak termenung...

Anak: Ayah...kenapa ayah banyak berdiam? ayah sakit?
Doktor Pakar: Tiada apa-apa sayang...ayah ok..
Anak: kalau ayah ok...kenapa ayah nampak ada masalah..
Doktor: ada masalah melibatkan pesakit ayah..
Anak: apa dia ayah..mungkin Amin boleh tolong..

Tergelak doktor pakar dengan kesungguhan anaknya. Di dalam hatinya, mana mungkin anaknya berumur 7 tahun mampu menyelesaikan masalahnya. Namun, dia tetap menceritakan masalah pesakitnya kepada anaknya yang akhirnya menemui jalan buntu. 

Anak: oh! dia masih lagi berfikir ada dinasour dibawah katilnya?
Doktor Pakar: begitulah nampaknya...
Anak: kenapa tidak ayah potong kaki katil..
Doktor Pakar: (tersenyum....) apa pula kaitannya potong kaki katil dengan dinasour dan masalah tidur sayang...
Anak: supaya tiada ruang lagi untuk dinasour menyorok dibawahnya..

Tersentak doktor pakar mendengar ulasan anaknya. Lalu esoknya dia memotong kaki katil dan berkata 

"Nah...sekarang tiada lagi ruang dinasour untuk sembunyi dibawah katil kamu...kamu dah boleh tidur lena sekarang.."

Akhirnya...pesakit itu dapat juga tidur dengan nyenyaknya...


Pengajaran? Fikirkanlah....


Salam Jumaat...May Allah Bless U ^__^







sumber: Solusi:Isu29

No comments: