Saturday, April 21, 2018

Macam Sandwich


Bulan April hampir ke penghujung. Cuba juga pagi ini menaip sedikit dalam blog. Sementara menunggu tuan besar balik berjogging. Tak dan sekarang nak mengikut jogging (baca sebagai jalan kaki), baik lagi saya berkebun dalam pasu walaupun hanya menyiram. Selebihnya tengok 611 bersama Al Fatih...hihi

Andai tidak terpost, nampaknya senasib dengan post lain....berkubur sebagai draf sahaja...huhu



Menu mudah pagi ini. Sandwich telur bersama mayonis dan kebetulan semalam bawa balik daun salad segar dari depan. 

Zaman saya sekolah sampai ke awal bekerja, saya memang tak minat langsung dengan sandwich. Bukan sandwich sahaja, burger dan sejenis makanan barat memang bukan pilihan. 

Tapi sejak orang Malaysia berani berevolusi resepi mengikut tekak orang Melayu, barulah saya boleh hadam sedikit. Apatah lagi bila pandai buat sendiri. Saya olah dengan apa yang saya suka. Jadi sandwich yang dulu bukanlah yang sekarang. 

Empat sebab kena pandai buat Sandwich

1. Sandwich menu paling murah untuk sediakan jika tiada idea sarapan pagi. Ada telur, tak pun sardin atau keju dan sapu dengan majerin atau butter atau gaul dengan mayonis. Siap. Ada sayur timun ke tomato atau salad itu dah jadi bonus.

2. Sandwich pun penuh dengan nutrien keperluan harian. Kurang minyak yang penting. Bertambah sedap dengan roti sihat (baca roti bijirin). 

3. Mudah dimakan bila-bila masa. Tak semestinya sarapan pagi. Jika rehat tengah hari pendek, boleh ngap sekeping sandwich dapatlah bertahan sampai petang.

4. Tak ambil masa lama. Takda alasan tak bawa bekal dari rumah. Sambil rebus telur boleh bakar sekejap roti atas kuali tak lekat. Hancurkan telur dan masukkan mayonis. Sapu pada roti dan siap.


Oklah. 
Tuan besar dah nampak dari kejauhan. Selamat mencuba. Tata..

No comments: