Sunday, October 02, 2016

Sindrom anak pertama : Part 1


Salam Maalhijrah 1437.
Alhamdulillah, hari ini masuk tahun baru Islam. 

Ahmad Al Fatih genap setahun pada 27 Zulhijjah yang lepas. Tunggu 8 hari lari lagi untuk genap tahun Masihi pula. Al Fatih tengah berusaha untuk melangkah dan berjalan. Tak mengapa sayang kalau lewat, ambillah masa. Nanti dah berjalan tentu bertambah tenaga nak mengejar awak. Tapi kalau dah pandai, kita boleh jalan hari-hari tengok lembu...hihi


Banyaklah gambar syok sendiri kita dalam kereta kan Al Fatih. Sampai kena amaran dah penuhhhhhh....kena buang pula. Walaupun ada yang dah simpan dalam jurnal. Tapi tetap sayang nak buang. Adehhh...sindrom anak pertama(1).


Semalam, rasanya pertama kali pergi majlis kahwin tengok ada seorang ibu muda bawa bekas makanan sendiri. Saya tengok dia dengan bayinya saya kira belum setahun sedang berdiri mencari meja. Memang semalam majlis penuh dewan, tempat ambil makanan beratur untuk kedua-dua bahagian. Beratur panjang. Meja penuh. 

Akhirnya dapat tempat duduk, suaminya beratur ambil makanan. Ibu muda tadi buka bekas makanan dan suapkan ke bayinya. Wahhhh.....kagum. Elok pula bayinya makan, tak sedikit pun tangan anaknya menepis atau buat main makanannya. Hihi.....sindrom anak pertaman (2).

Al Fatih semalam saya bagi buah jambu batu dan bubur yang ditambah air supaya kurang manis. Saya ibu yang malas, berharap Al Fatih berdikari makan apa sahaja, tidak memilih dan yang paling penting berkhasiat. 



Dua minggu lepas, sambut hari lahir Nyaie. Teruja sangat si Al Fatih. Tidurnya lewat ke jam 10 malam. Menu kali ini, makan daging korban bakar bbq. Makanan lain sebagai sampingan. 

Sindrom anak pertama (3). Biasanya orang teruja juga nak sambut hari lahir anak. Sepatutnya tinggal beberapa hari dah macam-macam rancangan. Tapi ibu masih tak merancang. Belum sampai idea lagi.



Ada tiga sindrom anak pertama yang saya sempat taip. Ada banyak lagi. Belum lagi masuk bagaimana terlampau obses dengan susu ibu, pakaian, penjagaan dan pengasuh. 

Walaubagaimana pun kehendak dan rancangan kita. Kenalah bersederhana. Kadang kita merancang, takda sokongan pihak ketiga. Semuanya musnah. Kita juga yang kecewa. 

Sebelum bertambah kecewa, bersedia dengan bersederhana dan redha. Tiada seorang pun yang akan memahami kita 100% macam yang kita kehendaki. Sama ada kita redha atau kita 'move on' sendiri...hihi.

Ok tata.

Love u sayang.
Ibu Al Fatih.

No comments: