Thursday, August 11, 2016

Pipi Bulat


Genap 10 Bulan.
Hari ini 11 ogos, Ahmad Al Fatih bin Ahmad Kamil menjangkau 10 bulan. 

Pipi Bulat


Perkembangan Al Fatih sehingga minggu ini.
(ibu taip dan simpan beberapa kali, sebab kalau nak ambil masa menaip panjang...tak cukup masa).

1. Gigi sedia ada 4 batang. Ada perkembangan untuk gigi ke 5 dan ke 6 untuk muncul. Ibu belum sempat nak bawa Al Fatih pergi jumpa doktor gigi. Misi bagi tahu ada tempoh sehingga umur setahun. InsyaAllah, nanti kita cari masa ye sayang.

2. Merangkak dengan berjaya. Sebelum ini hanya mengelungsor macam anjing laut. Tapi sebulan ini dah nampak Fatih pandai mengawal lutut untuk bergerak. 

3. Boleh duduk dengan sendiri. Berdiri dengan memegang meja, kerusi, orang dan walker. Kadang terlupa sedang berpaut, terlepas tangan dan terbongkang ke belakang.

4. Makan? Suka makan, tapi tak banyak kuantiti. Ok tak mengapa.

5. Bermain? Suka mengacah dan mengajak orang bermain. Kesian takda kawan nak bermain. Sebab itulah ibu suka bawa Fatih jalan rumah maklong, makngah, atok cu dan jalan-jalan. Supaya Fatih kenal orang lain selain ibu, papa, nyaie, atok, atok serom. Kalau ramai kawan, sampai penat mengantuk pun sanggup tak tidur. Bila tidur dalam keadaan penat....awak pun mengigau malam-malam, menangis. Ibu juga susah hati.

6. Aktiviti mandi manda sangat disukai Al Fatih. Berendam lama pun awak tahan. Ibu tahu dan ibu pun suka. Sebab ibu sempat memasak, sempat cuci botol, sempat basuh baju. Nanti ibu belikan kolam besar eh sayang. Yeahhhh...kita ajak papa mandi kolam pun best ni.

7. Masih menyusu ibu sepenuhnya. Susu ibu harganya tiada. Selain untuk kebaikan Al Fatih untuk perkembangannya. Baik juga untuk ibu, tak perlu membancuh susu malam-malam buta.

8. Lampin pakai buang atau nama komersialnya pampers telah bertukar ke size XL. 


Ada beberapa lagi misi yang belum tercapai. Walaubagaimanapun tak mahu dikongsikan lagi buat masa ini. Biarlah bila sudah tercapai, baru kita kongsi. Okay.....


No comments: