Friday, January 31, 2014

Soopa Doopa....kurang satu ratus dan enam puluh sen sahaja.



Hi, Assalamualaikum. 

Selamat menyambut Tahun Baru Cina semua. Terlambat daaa...sebab cuti dua hari ini sibuk jalan-jalan. Khamis pergi servis kereta. Mesti servis juga sebelum kedai tutup raya cina. Sebab mileage dan over sangat-sangat. Tarikhnya sah-sah memang sangat over...sepatutnya hujung tahun lepas kena servis. Tapi bertahankan sahaja sebab mileage masih ok-ok lagi. Tapi tak sangka pula sekolah 29 hari sudah over dari 84ribu yang sepatutnya kepada 86ribu. Ayoyo....sayang kereta daaaa...

Petang rabu balik sekolah terus call. Dah confirm booking. Dua jam kemudian dapat call, haaa? terkejut laaa..lagi-lagi terjaga dari tidur bila orang kedai bagi tahu jumlah servis esok RM800 lebih....saya jawablah, "esoklah kita bincang u buat servis apa sampai 8 ratus tu yea.."

Tapi tak sampai 5 minit, saya tak sempat nak imagine lagi nak keluarkan duit kat bank atau kat stesen minyak. Kedai call lagi.

"Puan, sori ganggu... I cuma nak confirmkan balik, u punya mileage dah berapa ea..."

Saya jawablah...main agak-agak je "mungkin 86ribu la agaknya.."

Terus menyampuk " haa...betullah puan, u memang kena buat major servis ni. Sepatutnya 80ribu ke atas, memang perlu buat..."

Saya terus menyampuk jugak "yea...saya faham, esoklah u terangkan details apa servis yang sampai 800 lebih tu..ok"

Pagi khamis, terkejar-kejar juga nak bersiap. Jam 8 15 minit saya sampai, tak sempat sarapan. Tapi bagus juga sebab memang akan ada makcik teh bagi sarapan. Sementara tunggu Along ambil, sempat minum milo...hihi

Kemudian, kami berjalan tak tahu arah dan tiada rancangan apa dan apa. Bawa kereta sampai batu pahat, jalan sesak depan BPmall. Nak ke Simpang Rantai BP pun sesak juga. Eh ada apa ni? Ada Pameran Belon Gergasi. Wahhh....sempat juga kami naik kuda.






Setakat naik kuda, tengok arnab...pusing-pusing tengok orang jual baju, beg, minyak wangi dan bermacam lagi. Macam pasar lambak biasa.

Sementara cuti sekolah, bolehlah singgah ke dataran. Tak perlu berjalan jauh ke seberang sungai dan lautan untuk meluangkan masa bersama keluarga. Kadangkala, bercuti hanya di rumah juga boleh menjadi suatu percutian terbaik untuk bersama keluarga.

Kemudian, terus bergerak ke Kluang, kedai servis kereta. Kurang seratus dan enam puluh sen dari satu ribu sahaja jumlah servis kereta hari ini. Ohhhhh.....perancangan untuk bulan Februari terbantut sedikit. Bagaimanakah?

May Allah bless me.

Have a nice day... ;)




2 comments:

Unknown said...

lepas ni kete boleh rempit ni, dah major servis ;)

Unknown said...

Boleh dah.....boleh jalan jauh2 dah...mahal2 servis rugi tak jalan jauh...hahaha